پرواز هواپیمای بدون موتور در لبه جو زمین

هواپیمای بدون موتور که برای قرار گرفتن در لبه فضا طراحی شده بود در هفته گذشته اولین پرواز خود را انجام داد. این هواپیما که Perlan Mission II نام دارد قرار است در سال آینده پرواز خود را از ارتفاع 90 هزار فوتی از سطح زمین (27 هزار و 432 متری از سطح زمین) آغاز کند و اطلاعاتی درباره جو زمین و اتمسفر جمع آوری کند.

این هواپیما که توسط گروه هواپیما سازی ایرباس طراحی شده در تلاش است که رکورد صعود به ارتفاعات را بشکند. اولین هواپیمای بدون موتوری که در این زمینه تاریخ ساز شد، Perlan  نام داشت و توانست در سال 2006 با استفاده از جریان های هوایی "امواج کوه استراتوسفری" در ارتفاع 50722 فوتی از سطح زمین (15 هزار و 460 متری از سطح زمین)  پرواز کند. شایان ذکر است که "امواج کوه استراتوسفری" در واقع امواجی مشابه با امواج عظیم اقیانوسی هستند ولی با این تفاوت که در آسمان بوده و جریان آنها از جنس هوا است.

این هواپیما، که ساخت آن از سال 2014 آغاز شد، قرار است رکورد نسل قبلی خود را با اختلاف زیادی بشکند و بعد از پرواز کردن از خط الراس کوه های موجود در سلسله جبال آند، وارد استراتوسفر شود. تیم سازنده این هواپیما قرار است سال آینده برای یافتن مکانی مناسب برای پرواز، که به گرداب قطب جنوب نزدیک تر باشد به آرژانتین سفر کند. لازم به ذکر است که گرداب قطب جنوب جریان های هوایی هستند که امواج کوهستانی را به سمت استراتوسفر حرکت می دهند.

قرار گرفتن در لبه فضا به محققان این شانس را می دهد که به مطالعه فعل و انفعالات بین لایه های مختلف اتمسفر بپردازند. این امر می تواند به پرواز های تجاری که قصد قرار گرفتن در ارتفاعات بالا را دارند بسیار کمک کند. همچنین محققان با استفاده از این هواپیما قادر خواهند بود تا آب و هوای زمین را از دیدگاه جدیدی مورد بررسی قرار دهند.

جیمز دارسی، سخنگوی ایرباس، در این باره بیان کرد: «در حال حاضر مدل های تغییرات آب و هوا بر پایه دانش نظری از تعاملات لایه های مختلف اتمسفر قرار گرفته اند. این مدل ها بسیار ساده تر از چیزی هستند که باید باشند.هدف علمی Perlan مشاهده دقیق آب و هوای ارتفاعات بسیار بالای اتمسفر و ساخت مدلی دقیق تر از آن است. این امر پیش بینی های انجام گرفته را دقیق تر خواهد کرد.»

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا