نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدید اسکیزوفرنی را تاییدکرد

 تمام بیماری های روانی به یک شکل درمان نمی شوند و تنوع دارویی، متناسب با نیاز هر بیمار در این حوزه به شدت احساس می شود. 
روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه اصلی آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری از سایر بیماری های روان شناختی شدیدتر و خطرناک تر است و بیشتر به صورت توهم شنیداری، توهم های جنون آمیز یا گفتار و تفکر آشفته بروز می کند. 
مبتلایان به این بیماری دچار عوارضی مانند هذیان، توهم، عدم ارتباط منطقی در رفتار و گفتار، انزوا و گوشه نشینی هستند. این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده می شود و در بین مردان و زنان به یک اندازه شایع است. 
اختلال دوقطبی بیماری دیگری است که مهمترین مشخصه آن، عدم تعادل در رفتار و احساسات بیمار است. تغییرات خلق و خو، میزان انرژی و سطح توانایی فرد مدام در حال تغییر است و بیمار شرایط روحی مشخصی و پایداری ندارد. افراد مبتلا به این عارضه گاهی بسیار پر انرژی هستند و به سرعت تغییر حالت می دهند و به افرادی بی حوصله و بد اخلاق تبدیل می شوند. افسردگی، صحبت کردن سریع، واکنش های سریع و بدون فکر و کم خوابی از مهمترین علایم این بیماری به شمار می آیند. 
آزمایش اثربخشی داروی Vraylar روی هزار و 754 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی در سه دوره شش هفته ای بررسی شد. 
نتایج نشان می دهد که این دارو قادر به کاهش علایم در بیماران است. همین فرآیند در سه آزمایش سه هفته ای روی هزار و 37 بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی، منجر به کاهش علایم بیماری شد.
رعشه خفیف، لکنت زبان و حرکات غیر ارادی عضلات از مهمترین عوارض جانبی این دارو در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و بی قراری حرکتی، سوء هاضمه، استفراغ و خواب آلودگی از مهمترین عوارض جانبی این دارو در مبتلایان به اختلال دو قطبی گزارش شده است. 
سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از این دارو و تمام دارو های دیگر اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی در بیماری های روانی مرتبط با زوال عقل در افراد مسن هشدار داده است. 
به گزارش ایرنا از ساینس،درحال حاضر بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی با داروهای آنتی سای کاتیک (antipsychotic) درمان می شوند؛ اما در درمان همه این بیماران موثر نیست و عوارض جانبی نیز دارد. همچنین این دارو برای افرادی که علایم بیماری را دارند، اما ابتلای آنها به اسکیزوفرنی به طور قطعی مشخص نشده است، گزینه مناسبی نیست. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل