نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت حقوقی سازمان بسیج علمی کشور از مخترعان

سیناپرس: ثبت اختراع در کشورمان نیز به گفته مسئولان علمی کشور به سمت بهبود رفته است به طوریکه چند سازمان علمی مسئول ارزیابی اختراعات و ارائه گزارش به سازمان ثبت اختراعات شده اند تا روند ثبت اختراع در کشور سرعت بیشتری داشته باشد.

سازمان بسیج علمی کشور نیز هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و در سطح ستادی دارای معاونت های «پژوهش و فناوری» و «برنامه ریزی و مالی» است و در کنار این دو معاونت مرکز حمایت از مخترعان، مبتکران که در ارتباط با 7000 نخبه و مخترع بسیجی است ، قرار دارد.

راه اندازی 18 مرکز رشد خلاقیت و فناوری ، شناسایی 7000 مبتکر، محقق و مخترع در راستای ماموریت بسیج، تشکیل پرونده برای 3000 نفر از آنها، حمایت از 1500 طرح از این افراد و معرفی 100 طرح به بخش های دفاعی کشور از دیگر اقدامات این سازمان است.

در گفت وگو با محمود تولایی، رئیس سازمان بسیج علمی کشور، نحوه ثبت اختراعات در کشورمان را جویا شدیم.

سازمان بسیج علمی کشور چه عملکردی در پروسه ثبت اختراعات در کشورمان دارد؟

کاری که ما می کنیم کار کارشناسی است یعنی مخترع اظهارنامه را پر کرده و به سازمان ثبت اختراعات تحویل می دهد سپس در سازمان به انتخاب خودش یا سازمان مشخص می شود که چه سازمان یا نهادی ارزیابی اختراع را برعهده بگیرد.ارزیابی هم براساس کاربردی بودن و داشتن گام نواوری از سوی کارشناسان متخصص انجام می شود.

سازمان بسیج علمی کشور کار داوری را به صورت مجانی انجام می دهد ، ما کارشناس متخصص طرح را شناسایی می کنیم و ارزیابی 2 هفته به طول می انجامد.کارشناسان نیز از افراد مورد وثوق و اساتید داتنشگاه و صنعت هستند.

پروسه ارزیابی به چه صورت است؟

ما در سازمان 9 کارگروه ویژه برای ارزیابی طرح ها و اختراعات داریم، کارگروه هایی نظیر ریاضی و کامپیوتر ، بیوتکنولوژی و پزشکی ، عمران ، مکانیک ، برق، شیمی و فیزیک طرح ها را بررسی می کنند.

در بخش علوم انسانی هم به جای اختراع، ایده هایی از سوی افراد مطرح می شود که کارشناسان ایده ها و اختراعات را بررسی کرده و نظر نهایی خود را به ما اعلام می کنند که ما هم این نظر را به سازمان ثبت اختراعات اعلام می کنیم.درسازمان ثبت اختراعات نظریه کارشناسان ما بررسی شده و با توجه به ان تصمیم گیری می شود.

سازمان بسیج علمی کشور نیز هم اکنون 400 مرکز را در زیرمجموعه خود دارد و در سطح ستادی دارای معاونت های «پژوهش و فناوری» و «برنامه ریزی و مالی» است و در کنار این دو معاونت مرکز حمایت از مخترعان، مبتکران که در ارتباط با 7000 نخبه و مخترع بسیجی است ، قرار دارد.

سازمان بسیج علمی از اختراعات و ایده ها حمایتی هم میکند؟

فردی که یک طرح را به ثمر می رسانددر مراکز رشد پارک های علم و فناوری مستقر می شود  تا بتواند برای طرح بازاریابی کند که در این صورت می تواند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کند. سازمان بسیج علمی هم طرح کسب و کار را تا 20 میلیون تومان حمایت می کند به طوریکه وام قرض الحسنه اعطا می کند و اگر طرح نمونه سازی هم شده باشد میتواند طرح را در فروشگاه نوآوران سازمان بسیج علمی هم به فروش بگذارند.

اگر فرد برای طرح خود توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد و حمایت بیشتری لازم شود شرکت پیشگامان دانش زیر نظر سازمان بسیج علمی کشور بر روی ان طرح سرمایه گذاری می کند.به طور کلی این شرکت در طرح های دارای اولویت بازارپسند سرمایه گذاری می کند.

به جز حمایت مادی،حمایت های دیگری هم از مخترعان دارید؟

اگر کسی به ما مراجعه کند و نیاز به حمایت معنوی داشته باشد آن ها را تحت حمایت حقوقی قرار می دهیم یعنی طرح فرد در سازمان بسیج علمی ثبت می شود تا دیگر امکان سواستفاده و سرقت از طرح وینباشد.

همچنین از طریق بسیج حقوقدانان در صورت لزوم از طرح حمایت می کنیم.زیرا ممکن است گاهی فرد جزئیات طرح خود را به کسی بگوید و از طرحش سواستفاده شود یعنی طرح را به نام خودشان ثبت کنند که در اینصورت اگر ما از طریق بسیج حقوقدانان،وکالت حمایتی فرد را برعهده داشته باشیم در دعاوی حقوقی برای فرد بهتر است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل