آغازکشت انبوه محصولات تراریخته از 94

دکتر بهزاد قره یاضی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: درحال حاضر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه ستاد توسعه فناوری زیستی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، علوم و بهداشت بر کشت تراریخته ها با رعایت قانون ایمنی زیستی تاکید دارند؛ لذا با وجود این که طی هشت سال دوره دولتهای نهم و دهم به طور بی امان و مطلق با کشت این قبیل محصولات در کشور مخالف شده و حتی تا اخراج محققان پیش رفتند اما چون پژوهشگران همیشه بیدار بوده و با مدیریت جهادی با ناملایمات روبرو می شوند به محض رفع این ممانعت دولتی، شاهد فراهم شدن مقدمات کشت این محصولات در آینده بسیار نزدیک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه اخیر ستاد توسعه زیست فناوری قرار شده از تحقیقات و تولید محصولات تراریخته حمایت ویژه شود که در پی فراخوان اعلام شده 17 طرح تایید و مراحل اخذ وام را طی می کنند. در وزارت جهاد کشاورزی هم محصولات استراتژیک پنبه و بعد برنج در اولویت تولید محصولات تراریخته هستند که امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل 94 اولین مجوز رهاسازی محصول تراریخته صادر و راه برای کشت این محصولات در کشور هموار شود.

مجری طرح تولید نخستین گونه برنج تراریخته جهان خاطرنشان کرد: در راستای کارشکنی ها و مانع تراشی های مغایر با قانون علیه تولید ملی محصولات تراریخته در سال های گذشته با وجود الزام قانونی تولید محصولات تراریخته، مرجع رسمی مراجعه و درخواست صدور مجوز تولید محصولات تراریخته در کشور که متولی آن وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده مشخص نبود. در چند ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای کمیته ایمنی زیستی را مامور دریافت تقاضاها و صدور مجوز اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره عدم اجرای قانون ایمنی زیستی، برخی دستگاه‌های اجرایی متخلف به دادگاه احضار شده اند، اظهار داشت: تحقیق و تفحص مجلس ناظر به عملکرد دولت دهم بوده و گزارش تحقیق و تفحص در اوایل دولت یازدهم ارائه شده است. تخلفات در حال حاضر در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت در حال بررسی است که درخواست من به عنوان یک طلبه بیوتکنولوژی این است که با افرادی که جلوی اجرای قانون را گرفته اند در هر سمتی که هستند طبق قانون برخورد شود تا در آینده شاهد چنین تخلفات خسارت باری که هزاران میلیارد تومان به کشور خسارت زده و باعث عقب ماندگی کشور در یکی از راهبردی ترین و حیاتی ترین حوزه های فناوری شده نباشیم.

قره یاضی تصریح کرد: براساس تحقیق و تفحص صورت گرفته و طبق بررسی انجمن‌های علمی این حوزه، سالانه بیش از سه تا پنج میلیارد دلار ذرت، سویا و برخی دیگر از اقلام کشاورزی تراریخته به کشور وارد شده که دولت قبل هیچ گونه کنترل و ممانعتی در قبال واردات این محصولات نداشته و در مقابل مانع از کشت محصولات تراریخته در یک وجب از اراضی زراعی کشور شده است. سیاست دولت یازدهم این است که هم واردات و هم تولید تراریخته ها منوط به دریافت مجوز باشد و در عین حمایت از تولید داخلی آنها جلوی عرضه بدون مجوز هر گونه محصول تراریخته گرفته شود.

 

وی درباره روند قانونی کشت برنج تراریخته که یک بار در سال 1384 طی مراسمی با حضور دکتر عارف، معاون اول رییس جمهور وقت رهاسازی شده است خاطرنشان کرد: کشت آزمایشی تراریخته‌ها از سال جاری مجددا شروع شده و در مورد برنج تراریخته با این که سال 84 رهاسازی شده و قانون هم عطف به ماسبق نمی شود ولی به طور داوطلبانه تصمیم گرفته ایم برای ایجاد اطمینان خاطر بیشتر در همه دستگاه‌ها و مردم، مجوز جدیدی اخذ کنیم.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در پایان با اشاره به تنوع حوزه های فعالیت این پژوهشکده از اجرای طرح های پژوهشی متعدد و دستاوردهای متنوع محققان این پژوهشکده خبر داد و گفت: از جمله دستاوردهای پژوهشکده، تولید سوخت بیودیزل از روغنی‌های پسماند است که با وجود ارزش اقتصادی نه چندان بالا از جنبه زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر بخش قابل توجهی از این پسماندها به علت عدم کنترل و بازیافت مناسب از شیرینی پزی ها و صابون سازی ها سر در می آورند. محققان پژوهشکده دستگاهی ساخته اند که در پنج دقیقه، روغن سوخته فست فودها و حتی آشپزخانه منازل مجتمع‌های مسکونی را به بیودیزل مورد استفاده در خودروها تبدیل می کند.

وی تصریح کرد: از دیگر طرح‌های در حال انجام تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی جات، احیای مرغ لاین، توسعه کشت سالیکورنیا با اهداف زیست محیطی، مساعدت در معیشت کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه، تولید نهال های عاری از ویروس و ارائه هسته اولین نهال‌های سالم کشت بافتی مورد نیاز کشور است و در کنار طرح هایی که اجرای آنها به تازگی آغاز شده کارهای خوب مدیران قبلی پژوهشگاه هم ادامه دارد و هیچ پروژه‌ای متوقف نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا