ایده ها به پرواز در می آیند

  • پارک علم و فناوری و دانشگاه تهران با هدف ایجاد فرصت به اشتراک گذاری ایده‌های کارآفرینانه دانشجویان، استادان، نخبگان، کارآفرینان و شرکت‌های تجاری، آموزشی و تجربی طرحی را با عنوان “پرواز ایده ها” برگزار کرده است. حال به همین منظور پایگاه خبری علمنا به سراغ محمد علی جعفری معاونت مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری داشنگاه تهران و آقای ضیایی سرپرست مرکز جذب و پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رفته تا در خصوص این طرح گفت و گویی کوتاه داشته باشد.

    علمنا : لطفا راجع به طرح پرواز ایده ها توضیح بدید؟
    طرح پرواز ایده ها یک طرح زنجیره ای از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است. برنامه اول ما برنامه ی شکوفایی ۱ است؛ در این برنامه ما قصد داریم پایان نامه های دانشجویان دانشگاه تهران را به سمتی هدایت کنیم که بتوانند به پایان نامه هایشان را بصورت یک ایده ای که نهایتا تبدیل به محصول شود؛ به نگارش در آورند.
    ما در این راستا یک سری حمایت های مالی را در یک دوره ی ۶ ماهه انجام میدهیم و برای انجام فرآیند پایان نامه، آموزش هایی داده می شود که ایده ی دانشجویان تبدیل به یک ایده ی اثبات شده شود.
    در انتهای این دوره هم یک دوره ی شکوفایی ۲ خواهیم داشت و یک دوره ی رشد.
    در طرح رشد ۱ که دانشجویان وارد می شوند میتوانند یک طرح کسب و کار بدهند و همکاران ما در این قسمت آن را ارزیابی می کنند و مانند شخصی که در مرکز رشد ما مستقر شده می تواند به عنوان یک شرکت وارد چرخه پارک گردد.
    دوره ی شکوفایی ۲  هم کمی از بحث دانشجویی فاصله میگیرد و  بیشتر شامل اساتید و هیئت علمی می شود.
    در حقیقت ما میخواهیم تلنگری به دانشجویان دانشگاه تهران بزنیم که هم دنبال کارهای دولتی نباشند و خودشان کسب و کار ایجاد کنند و هم پایان نامه های خود را به سمت کاربردی شدن پیش ببرند.

    دکتر

    محمد علی جعفری

    علمنا : میزان استقبال از این طرح چطور بوده است؟
    در بحث پذیرش؛ ما در خرداد ماه سال جاری فراخوانی را دادیم : دانشجویانی که ایده های بازار پسند دارند ثبت نام کنند که حدود۹۴ نفر ثبت نام کردند.
    این ایده ها در ابتدا یک بررسی اولیه می شد. ما یک همایشی تحت عنوان پرواز ایده ترتیب دادیم و در آن تعدادی داور داشتیم که البته بحث تخصصی را ارزیابی نمی کردند؛ چرا که قبلا این ایده ها توسط اساتید تایید شده بود.
    داور های ما بیشتر از نظر کاربردی بودن و اینکه آیا آن طرح می تواند عملی شود و وارد کسب و کار گردد یا خیر بررسی هایی را صورت می دادند.
    در آن همایش هر فرد ۵ دقیقه فرصت داشت تا ایده اش را مطرح کند و امتیاز داوران را جذب کند. بر این اساس حدود ۲۵ نفر پذیرش شدند.
    بعد از پذیرش، افراد وارد فاز توانمند سازی میشوند. در این فاز که در حال اجراست و اکنون در پایان راه خود است ما ۳ کارگاه برای این افراد در نظر گرفتیم.
    کارگاه اول در حوزه خلاقیت و کسب و کار؛ کارگاه دوم برای نوشتن طرح و انتخاب شریک مالی و موارد مربوط به امور اداری و کارگاه سوم کارگاه حسابداری شرکت های بازرگانی می باشد.
    بعد از پایان کارگاه ها این افراد ۶ ماه فرصت دارند که در دانشکده ها روی ایده خود با کمک استاد راهنما کار کنند و ما برای این دوره ۵ ملیون تومان کمک مالی در نظر گرفته ایم.

    دکتر 2 - معاون مرکز رشد

    امیر ضیایی مهرجردی

    علمنا : اگر کسی مشغول به تحصیل باشد و به مرحله پایان نامه نرسیده باشد، چطور میتواند ایده ی خود را مطرح کند؟
    این افراد را در قالب این طرح ( پرواز ایده ها ) نمی پذیریم.
    این افراد را عضو باشگاهی به اسم باشگاه جوانه می کنیم. از نظر ما این افراد پتانسیل حمایت شدن از سوی پارک را دارند و ما به نوع دیگری از آن ها حمایت می کنیم.
    اما اگر فردی دانشجو نباشد و ایده ای داشته باشد می تواند نمونه محصول خود را تولید و بصورت یک شرکت دانش بنیان ثبت کند و در قالب یک شخص حقوقی درخواستی به  مرکز رشد، جهت دریافت حمایت های پارک بدهد. ما در حال حاضر حمایت از ایده ها را فقط از دانشجویان دانشگاه تهران داریم.

     
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا