نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چراغ برخی افراد نیمه‌شب گرسنه می شوند؟

 در یک مطالعه تازه منتشر شده، استادان علوم ورزشی و یک عصب‌شناس در دانشگاه بریگامیانگ از ام‌آر‌ای (MRI) برای اندازه‌گیری چگونگی پاسخ مغز افراد به تصاویر غذای پرکالری و کم‌کالری در زمان‌های مختلف روز استفاده کردند. نتایج نشان داد که تصاویر غذا، مخصوصاً غذای پرکالری، می‌تواند خوشه‌هایی را در فعالیت مغز ایجاد کند، اما پاسخ‌های عصبی در عصر کمتر است.

محققان می‌گویند: «شاید شما در شب بیش از حد غذا بخورید، چون حداقل به طور بصری در آن زمان از روز، غذا یک مزیت محسوب نمی‌شود. ممکن است غذا خوردن در شب ارضا‌کننده نباشد، پس برای احساس رضایت غذای بیشتری می‌خورید.»

یک تحقیق که در بین افراد خاصی در یک مدت معین صورت گرفت، نشان داد که شرکت‌کنندگان به‌طور ذهنی بیشتر سرگرم غذا خوردن در شب بودند، گرچه درجه گرسنگی و «سیری» آنها مشابه دیگر ساعات روز بود. نتیجه تحقیق نشان داد اگر زمان روز بر واکنش‌های عصبی به تصویر غذا تصویر بگذارد، می‌توان تصمیم را بهتر متوجه شد.

به گزارش پزشکان بدون مرز،در این تحقیق افراد هم به تصاویر غذاهای کم‌کالری (سبزیجات، میوه، ماهی و حبوبات) و هم غذاهای پرکالری (شکلات، غذاهای پخته شده، بستنی و فست فود) نگاه کردند.

همانطور که انتظار می‌رفت، محققان دریافتند واکنش‌های عصبی بیشتری به تصاویر غذاهای پرکالری وجود داشت. با این حال، آنها از دیدن واکنش کمتر مغز به پاداش در مواجهه با تصاویر غذا در عصر تعجب کردند.
اینجا بود که محققان دریافتند ما فکر می‌کنیم واکنش‌ها در شب بیشتر خواهد بود، چون تمایل به غذا خوردن بیش از حد در اواخر روز داریم اما فقط برای دانستن این امر که مغز به طور متفاوت در زمان‌های مختلف روز واکنش نشان می‌دهد، می‌تواند استدلالاتی برای خوردن داشته باشد.»
با این وجود، محققان می‌گویند این مطالعه مقدماتی است و کار اضافی نیاز به تأیید و درک بهتر یافته‌ها دارد. گام‌های بعدی تحقیق می‌تواند میزانی را تعیین کند که این واکنش‌های عصبی به رفتار خوردن و استدلال برای مدیریت وزن تبدیل شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل