نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

15 درصد مبتلایان به زوال عقل درمان می شوند

دکتر غلامرضا حاجتی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی آلزایمر (30 شهریورماه مصادف با 21 سپتامبر) اظهار کرد: 15 درصد موارد ابتلا به زوال عقل (دمانس) در اثر کمبود ویتامین B12، کم کاری تیروئید، افزایش مایع داخل مغز و افسردگی بروز می کند که درمان پذیر است اما سایر موارد ابتلا، پیشرونده است و فقط می توان سیر پیشرفت آنها را کند کرد. 
وی افزود: دومین علت بروز دمانس، بیماری های عروقی مغز مانند سکته های مغزی است و پس از آن اختلالات متابولیک مانند عفونت ها و ایدز، ضربه های مغزی، بیماری هایی مانند جنون گاوی و مصرف داروها از عوامل بروز این بیماری به شمار می روند. 
حاجتی در مورد سن شیوع دمانس گفت: شیوع این بیماری در بین افراد زیر 65 سال، در جوامع مختلف کمتر از یک درصد است، در بین افراد بالای 65 سال شیوع آن به پنج درصد می رسد و به ازای هر 10 سال افزایش سن، شیوع این بیماری 10 درصد افزایش می یابد. 
متخصص روان پزشکی در مورد علایم اولیه این بیماری اظهار کرد: در مراحل اولیه دمانس،حافظه کوتاه مدت فرد مختل می شود به گونه ای که فرد توانایی به یادآوری مطالب جدید را ندارد و بعد به تدریج حافظه بلند مدت متناسب با آسیب وارده به قسمت های مختلف مغز، دچار اختلال می شود.
حاجتی افزود:در مراحل پیشرفته تر این بیماری، بیمار آدرس منزل را فراموش می کند، نزدیکان خود را نمی شناسد، در شمارش پول دچار مشکل می شود، اضطراب دایمی دارد، توانایی مراقبت از خود را از دست می دهد و برای انجام امور روزانه به مراقبت دیگران نیازمند می شود. 
وی با بیان اینکه به طور کلی مشکلات مبتلایان به دمانس به دو دسته مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری و روانی تقسیم می شود، توضیح داد: مشکلات حافظه با درمان دارویی برطرف می شود اما درمان مشکلات رفتاری روانی، ابتدا غیردارویی است که با مراقبت خانواده ها میسر می شود و پس از آن در موارد حادتر درمان های دارویی ارایه می شود. 
حاجتی با یادآوری اینکه 600 هزارنفر درایران و 46.8 میلیون نفر در جهان به دمانس مبتلا هستند، افزود:ابتلا به دمانس در بین زنان به دلیل استرس 6 درصد بیشتر از مردان است. 
30 شهریور ماه مصادف با 21 سپتامبر روز جهانی آلزایمر نام گذاری شده است. 'برای رویارویی با دمانس و بیماری آلزایمر با ما همگام شوید' شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به مناسبت گرامیداشت این روز و جلب توجه بیشتر جوامع، عنوان شده است. 
دمانس یا زوال عقل به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت نوعی بیماری مغزی گفته می شود که با تغییر شخصیت، اختلال در حافظه، داوری و اندیشه، اختلال کلامی، تغییرات روان شناختی و روان پزشکی و مختل شدن فعالیت های روزمره همراه است. 
شایع ترین نوع دمانس، آلزایمر است در این بیماری نوعی اختلال در عملکرد مغز ایحاد می شود که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل