اجرای طرح ملی غربالگری مبتلایان به زوال عقل

معصومه صالحی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی آلزایمر اظهار کرد:برنامه اجرای این طرح با همکاری سازمان بهزیستی و پزشکان عضو هیات علمی دانشگاه ها در حال تدوین است.وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی زود هنگام بیماران مبتلا به زوال عقل به منظور صرفه جویی اقتصادی برای دولت و بیماران، دسترسی آسان بیماران به درمان و آموزش نیروی انسانی به منظور مراقبت از این بیماران عنوان کرد.صالحی افزود:با توجه به شیوع زیاد بیماری دمانس در کشور این بیماری هزینه سنگین برای دولت و خانواده ها به همراه دارد، بنابراین می توان با تشخیص زود هنگام، برنامه ریزی های لازم را به منظور مداخله به موقع برای پیشگیری از شدت گسترش بیماری انجام داد.

صالحی اظهار کرد:تشخیص زود هنگام دمانس از طریق اجرای غربالگری در سطح کشور می تواند ناتوانی ناشی از این بیماری را به مدت پنج سال به تعویق بیندازد.
موسسه انجمن آلزایمر ایران در مورد طرح ملی دمانس توضیح داد:مرحله اول این طرح با همکاری متخصصان رشته های مختلف بر روی 1200 نفر در منطقه اکباتان تهران اجرا می شود و طی آن پرسش نامه هایی به این افراد ارایه می شود.
وی تصریح کرد:به این طریق می توان نقاط ضعف و قوت پرسش نامه مربوط به این طرح را استخراج و آن را برای اجرایی شدن در فازهای بعدی در تهران و سپس در سراسر کشور آماده کرد.
وی در مورد آمار مبتلایان به بیماری زوال عقل در ایران گفت: تخمین زده می شود که 600 هزار نفر در ایران به آلزایمر مبتلا هستندکه با توجه به اینکه سن جمعیت کشور رو به افزایش است و در آینده با تعداد بیشتری از سالمندان روبه رو خواهیم بود پیش بینی می شود طی 20 سال آینده این میزان به دو برابر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه 46.8 میلیون نفر در آینده در جهان به بیماری زوال عقل مبتلا می شوند،افزود: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت احتمال دو برابر شدن تعداد مبتلایان به دمانس در کشورهای دنیا وجود دارد.
30 شهریور ماه مصادف با 21 سپتامبر روز جهانی آلزایمر نام گذاری شده است.
** ساخت اولین مجموعه درمانی آلزایمر
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران همچنین از راه اندازی اولین مجموعه درمانی توانبخشی ویژه آلزایمر در منطقه اکباتان تهران خبر داد و گفت: شهرداری منطقه پنج تهران زمینی به منظور ساخت این مجموعه اختصاص داده و نهاد ریاست جمهوری نیز 100 میلیون تومان برای ساخت آن اهدا کرده و مابقی هزینه های ساخت این مجموعه را خیرین تامین خواهند کرد.
صالحی اظهار کرد:دراین مجموعه درمانگاه شبانه روزی، مرکز توانبخشی، مرکز تحقیقات و مرکز اطلاع رسانی ویژه آلزایمر دایر می شود.
وی با بیان اینکه ساخت این مجموعه در پنج طبقه از سال گذشته آغاز شده است، افزود: امیدواریم در سال آینده درمانگاه شبانه روزی این مجموعه به بهره برداری برسد.

 راه اندازی بانک اطلاعات آلزایمر
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران همچنین از راه اندازی بانک اطلاعات آلزایمر ایران خبر داد و گفت: این بانک قرار است با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و انجمن آلزایمر ایران راه اندازی شود.
صالحی توضیح داد: پس از انجام طرح ملی دمانس و شناخت افراد مبتلا، اطلاعات آنها شامل مشخصات، آدرس و عکس در این بانک جمع آوری می شود تا در صورت بروز مواردی مانند گم شدن این افراد در سطح شهر، بتوان آنها را به راحتی پیدا کرد و به خانواده هایشان تحویل داد.

 لزوم آموزش نحوه برخورد با مبتلایان به آلزایمر در دانشگاه ها
موسس انجمن آلزایمر ایران با تاکید بر لزوم آموزش همگانی در مورد نحوه برخورد با مبتلایان به آلزایمر گفت:ضروری است این موضوع به عنوان یک درس آموزشی به دانشجویان رشته های مختلف پزشکی در دانشگاه های کشور تدریس شود.
صالحی در مورد لزوم آموزش افراد به ویژه اعضای خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر برای مراقبت از این بیماران نیز گفت: انجمن آلزایمر ایران تاکنون به 2هزار و 500 نفر به عنوان مراقب خانوادگی در این زمینه آموزش داده است اما این تعداد بسیار اندک است و لازم است با همکاری بخش های مختلف این آموزش ها گسترش یابد چراکه به عنوان نمونه با توجه به شیوع بیماری آلزایمر تنها در تهران نیاز به آموزش پنج هزار نفر وجود دارد.
وی اظهار کرد: 99 درصد افرادی که در خانواده خود افرادی مبتلا به آلزایمر دارند، در مورد چگونگی برخورد با این افراد آگاهی لازم را ندارند و نمی دانند که باید با آنها چگونه برخورد کنند و به همین دلیل حتی در مواردی به درگیری های لفظی بین آنها و هتک حرمت بزرگترها منجر می شود.
صالحی در مورد برنامه انجمن آلزایمر ایران به مناسبت روز جهانی آلزایمر گفت:در این روز یک برنامه نمادین با مشارکت سالمندان و نوادگان آنها در منطقه اکباتان برگزار می شود که طی آن به منظور توجه بیشتر عموم مردم به اهمیت بیماری آلزایمر و نحوه برخورد صحیح با مبتلایان به آن، بادبادک هایی به پرواز درمی آید.
وی شعار امسال سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی آلزایمر را 'برای رویارویی با دمانس و بیماری آلزایمر با ما همگام شوید' عنوان کرد و افزود: برای جلب توجه بیشتر جوامع، برنامه هایی به همین مناسبت در سراسر دنیا برگزار می شود.
دمانس یا زوال عقل به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت نوعی بیماری مغزی گفته می شود که با تغییر شخصیت، اختلال در حافظه، داوری و اندیشه، اختلال کلامی، تغییرات روان شناختی و روان پزشکی و مختل شدن فعالیت های روزمره همراه است.
شایع ترین نوع دمانس، آلزایمر است در این بیماری نوعی اختلال در عملکرد مغز ایحاد می شود که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا