نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان خود را در آغوش بگیرید

مطالعات جدید پژوهشگران نشان دهنده تاثیر میزان صمیمت افراد خانواده در شرایط روحی آن ها است . این مطالعات که به سرپرستی جسیکا لوگید Jessica Lougheed در دانشگاه کوئین Queen’s University انجام می شود ، قصد ارائه نظریه جدیدی در روانشناسی را دارد که به نظریه مبنای اجتماعی یا Social Baseline Theory شهرت یافته است . در این نظریه اعلام شده است که ماهیت انسان به گونه ای طراحی شده است که علاقه مند به داشتن روابط نزدیک با دیگر انسان ها است .

در این مطالعات جسیکا لوگید و تیم همراه وی به بررسی و اندازه گیری میزان اضطراب و استرس 66 دختر نوجوان در حین یک عملیات گفتار درمانی پرداختند . پیش از آغاز این سخنرانی ، میزان صمیمیت این شرکت کنندگان و مادرانشان مورد بررسی قرار گرفت . در ادامه و در حین سخنرانی دختران نوجوان ، پژوهشگران از طریق سیستم واکنش ردیابی گالوانیک پوست galvanic skin response  ، سطح استرس آن ها را اندازه گیری کردند . پژوهشگران در این مطالعات همچنین برای بررسی میزان تاثیرات فیزیکی در کنار تاثیرات عاطفی بین شرکت کنندگان و مادرانشان ، از آن ها خواستند تا دست یکدیگر را در حین سخنرانی بگیرند .

نتایج این آزمایش نشان می داد زمانی که مادران دست دخترانشان را در دست داشتند ، دختران نوجوان به میزان بیشتری قادر به کنترل استرس خود بوده و این موضوع متناسب به وجود رابطه عاطفی مستحکم بین این افراد که پیش از شروع آزمایش ثبت شده بود ، افزایش پیدا می کرد .

در ادامه زمانی که از شرکت کنندگان درخواست شد تا دست مادرانشان را رها کنند ؛ اثرات آرامش و کنترل اضطراب تنها در افرادی مشاهده می شد که دارای روابط عاطفی مستحکم تری با خانواده خود بودند . در این میان دخترانی که دارای رابطه عاطفی ضعیف تری با خانواده خود بوده و از کمبود ارتباط با فیزیکی با مادرانشان  ( در دست گرفتن دستان یا به آغوش کشیدن ) رنج می بردند ، بالاترین میزان استرس و اضطراب را از خود نشان دادند .

نتایج این مطالعات نشان می دهد که به هر اندازه سطح تماس فیزیکی افراد خانواده با یکدیگر پائین تر باشد ، سطح اضطراب و استرس آن ها بیشتر بوده و مشکلات مرتبط با این موضوع نمود بیشتری خواهد داشت و از سوی دیگر وجود روابط احساسی با کیفیت بالا بین افراد خانواده می تواند آن ها را در کنترل احساسات و بالا رفتن میزان آرامش روحی و جسمی یاری کند . شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن  در اخرین شماره مجله علمی Journal Emotion منتشر شده و در دسترس پژوهشگران است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل