نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از بشقاب و قاشق کوچک برای غذاخوردن استفاده کنید

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد هنگامی که افراد برای غذاخوردن از وسایلی مانند بشقاب ، قاشق و لیوان با ابعاد بزرگتر استفاده می کنند ، حجم بیشتری از خوردنی ها و مایعات را مصرف کرده و در نظر داشتن این موضوع و استفاده از وسایلی با ابعاد کوچکتر می تواند میزان انرژی دریافتی را کاهش دهد .

در این مطالعات که توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج University of Cambridge انجام شده است ، مشخص شد که پرخوری دارای عوارضی از جمله بالا رفتن خطر حملات قلبی ، دیابت و سرطان های مختلف بوده و می تواند زمینه ساز به خطر افتادن جدی سلامت انسان شود .

 پزوهشگران در مطالعات خود دریافتند که ابعاد وسایل غذا خوردن در اندازه مصرف مواد غذائی تاثیر بسیاری داشته و زمانی که افراد از قاشق ، بشقاب و لیوان بزرگتر استفاده می کنند به طور غیر عادی میزان بیشتری از مواد غذائی را مصرف کرده و این موضوع در تمام فرهنگ ها و بخش های مختلف دنیا تقریبا یکسان بوده و متخصصین رژیم های غذائی می توانند با در نظر داشتن این مساله ، میزان دریافت انرژی اضافی توسط افراد را تحت کنترل قرار دهند . 

در همین زمینه دکتر گرت هلندز Dr Gareth Hollands سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " این موضوع بدیهی است که مردم با استفاده از بشقاب های بزرگتر ، مواد غذائی بیشتری مصرف می کنند ولی این موضوع پیش از تحقیقات ما ، به صورت علمی مطالعه نشده بوده و تصویری واضح از آن وجود نداشت . "

محققان در این زمینه دریافتند مجموعه وسیعی از اقدامات مختلف وجود دارد که می تواند موجب کاهش حجم مصرفی مواد غذائی غیر ضروری توسط افراد شود . برخی از مهم ترین این موارد عبارتند از : در دسترس بودن یا نبودن مواد غذائی ؛ درخواست تجدید نظر در تغییر ابعاد و اندازه بسته بندی مواد غذائی و ابعاد بشقاب ها ، قاشق ها و چنگال های ، ایجاد محدودیت در ارائه مواد غذائی پرکالری و تغییر در اندازه ظروف یکبار مصرف .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Cochrane Database of Systematic Reviews منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل