نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برداشت تصاویر سه بعدی با عدسی دوربین های عادی

دوربین های دیجیتال مدرن مجهز به عملکردهای بسیار زیادی هستند و قابلیت هایی مانند تمرکز خودکار و تثبیت کننده تصاویر گرفته تا عکاسی پانوراما و ویدیو های بسیار با کیفیت را شامل می شوند.. تیمی تحقیقاتی متشکل از مهندسان دانشگاه دوک به تازگی با جابجایی ترکیبات موجود در دوربین های مدرن توانستند به قابلیت تصویر برداری سه بعدی برسند.

این قابلیت جدید به سادگی در آزمایشگاه با استفاده از آینه کوچک تغییر شکل دهنده ای نشان داده شد. این آینه در یک سطح بازتابی است که نور را مستقیم و متمرکز می کند. این پژوهش در واقع نشان دهنده این است که چگونه فناوری مشابه با این پدیده در دوربین های دیجیتال، مانند فناوری تثبیت کننده تصویر، می تواند برای رسیدن به این نتیجه بدون هیچ سخت افزار اضافی مهار شود.

هدف این آزمایش استخراج عمق میدان اطلاعات از یک تصویر تک عکسی بود زیرا تکنیک های تصویر برداری سه بعدی رایج همگی به جای یک عکس به چند عکس نیازمند هستند. این فناوری زمانی که با دوربین های تجاری و سایر فناوری های نوری یکپارچه شود می تواند کارکردهای هسته دوربین را بالا ببرد. از جمله این که می تواند با بهبود کارکردهایی نظیر تثبیت کننده تصویر یا افزایش سرعت فوکوس خودکار تصاویری با کیفیت بالا به دست دهد.

پاتریک لیول، از دانشگاه دوک، در این باره بیان کرد: «صحنه های واقعی سه بعدی هستند و تصویر برداری از آنها با گرفتن چند عکس که در فواصل مختلف متمرکز شده اند ممکن است. تنوع روش های تصویر برداری تک عکسی که در  بهبود سرعت و کیفیت عکاسی نقش مهمی دارد در طول چند دهه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. اما در هر صورت هر یک از این روش ها یا  به سخت افزار های پیچیده نیازمند است و یا منجر به افت کیفیت عکس های دو بعدی می شود.»

این تیم تحقیقاتی موفق به ساخت سیستمی شده است که بدون افت کیفیت در تصاویر دو بعدی می تواند به عکس برداری سه بعدی بپردازد و همچنین این سیستم به هیچ سخت افزار جانبی دیگری نیازمند نیست. به این ترتیب می توان گفت تمام موانعی که بر سر راه عکس  برداری سه بعدی ایجاد شده بود با این روش از بین رفته است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل