نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از مقاومت دارویی سرطان در کودکان

بر اساس تحقیقات دانشمندان دانشگاه استنفورد، داروهایی که در حال حاضر برای تومورهای مغزی کودکان وجود دارد ممکن است موثر باشد اما این تومورها که medulloblastoma خوانده می شوند، می توانند به روش های جدید تری نیز از بین بروند.

در تحقیقی که به تازگی توسط پروفسور متی اسکات از دانشگاه استنفورد انجام گرفته است، دارویی به نام Roflumilast بر روی موش های مبتلا به تومور مغزی مورد آزمایش قرار گرفته است. این دارو عموما برای درمان بیماری های التهابی ریه مورد استفاده قرار می گیرد. در روز اول استفاده از این دارو، رشد تومور به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. لازم به ذکر است که تومور این موش ها در برابر داروی Vismodegib که در حال حاضر برای درمان این دسته از تومورهای مغزی استفاده می شود، از خود مقاومت نشان داده بود.

داروی Roflumilast هم اکنون مورد تایید FDA (سازمان دارویی امریکا) است به همین دلیل نیز  دست یابی بیماران به آن بسیار آسان است. به هر حال، اثرات جانبی این دارو به حدی است که دانشمندان یا ایجاد دارو هایی که از این مشکلات جلوگیری می کند به دنبال راهی برای کاهش این اثرات هستند.

دکتر شوکای جه، اولین راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «برای درمان تومورهای مقاوم در برابر Vismodegib داروهای دیگری نیاز است، زیرا داروهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند، اثرات جانبی زیادی دارند. این داروها تنها دو سوم بیماران را درمان می کند و افراد درمان شده را با شماری از آسیب های پایدار تنها می گذارد.»

این متخصص ها به این نتیجه رسیدند که پروتئینی به نام Semaphorin 3 باعث افزایش پاسخ بدن به سیگنالی به نام Hedgehog می شود. سطوح بالایی از این پروتئین در تومور  medulloblastoma یافت شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که بلوکه کردن تاثیر پروتئین Semaphorin 3 می توان پاسخ به سیگنال Hedgehog و در نتیجه تقسیم سلولی را مهار کرد.

این پروتئین موجب آزاد شدن آنزیمی به نام PDE4D می شود. دانشمندان توانستند با مهار این آنزیم با استفاده از داروی  Roflumilast، جلوی رشد تومور را بگیرند. روند درمانی داروی Roflumilast با روش درمانی داروی Vismodegib متفاوت است به همین جهت می تواند با تومورهای مقاوم در برابر Vismodegib مقابله کند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل