نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه هموژنایزر التراسونیک 1500 وات در کشور

دکتر شهیدی، مدیر عامل یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و مجری طرح «طراحی و ساخت هموژنایزر التراسونیک 1500 وات» در توضیح این دستگاه گفت: امواج اولتراسونیک به دسته‌ای از امواج مکانیکی گفته می‌شود که فرکانس نوسانتشان بیش از محدوده شنوایی انسان (20Hz-20KHz) باشد. این امواج به‌دلیل خواصی که دارند کاربردهای متنوع و بعضاً جالبی دارند. با محاسبه‌ای ساده می‌توان دریافت که اگر نقطه‌ای با فرکانس 25 کیلوهرتز و دامنه 10 میکرومتر نوسان کند شتاب آن بالغ بر 25 هزار برابر شتاب ثقل می‌شود، در اثر این شتاب، سرعت بالا در مایعات باعث ایجاد کاویتاسیون می‌شود و در هنگام انفجار حباب‌های ایجاد شده فشاری در حدود 200 بار و دمایی در حدود 5000 درجه کلوین ایجاد می‌شود.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر اگر حرکت نسبی با مشخصات فوق میان دو سطح جامد برقرار شود ازدیاد دما باعث جوش خوردن دو سطح به یکدیگر می‌شود که Ultrasonic Welding است. همچنین از دیگر کاربردهای تکنولوژی التراسونیک قدرت می‌توان به جوش قطعات هم‌جنس و یا غیر همجنس، برش انواع پارچه، تسریع واکنش‌های شیمیایی، تنش‌زدائی جوش در فرآیند قوس الکتریکی، گاز زدائی از مایعات، از بین‌بردن کف تشکیل شده بر روی مایعات، کاهش تخلخل در فرآیند آب‌کاری، تسریع پلیمریزه شدن، دیپلیمریزه کردن، سبک کردن نفت خام، جدایش آسفالتین از نفت خام، گوگرد زدایی از نفت خام و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

این محقق در ارتباط با سابقه فعالیت شرکت گفت: فعالیت‌های این شرکت از سال 82 با ”طراحی و ساخت چاقوی جراحی التراسونیک“ آغاز شد و در حال حاضر این شرکت اولین و تنها مجموعه تحقیقاتی، تولیدیِ تخصصی در زمینه تکنولوژی التراسونیک قدرت در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، شهیدی افزود: این مجموعه تحقیقاتی آمادگی دارد تا در جهت پیشبرد انواع پروژه‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و صنعتی در زمینه انواع کاربردهای تکنولوژی اولتراسونیک قدرت همکاری کند و در همین زمینه فعالیت‌های دیگری چون طراحی مفهومی، نوشتن پرپوزال، طراحی مهندسی و ساخت، آزمون و صحت‌یابی و تدوین گزارش نهایی نیز از جمله دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل