نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونمایی از تمبر 'طبیب دیدگان' به مناسبت ریشه کنی تراخم در ایران

به گزارش ایرنا از دبیرخانه هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، مدیر یادواره پروفسور شمس گفت: مراسم رونمایی از تمبر طبیب دیدگان در روز هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

دکتر سیدفرزاد محمدی افزود: بیماری تراخم که نوعی بیماری عفونی و مسری چشم است، بیش از 60 سال پیش در کشور به ویژه نواحی جنوبی ایران سبب نابینایی افراد زیادی شد که به همت پروفسور شمس و دیگر فعالان عرصه چشم پزشکی این بیماری در کشور ریشه کن شد.

وی با بیان اینکه پروفسور شمس در عرصه بین المللی چهره ای شناخته شده است، خاطر نشان ساخت: بیمارستان فارابی قصد دارد، امسال همزمان با یادواره 110 سالگی تولد این پروفسور فقید و به پاس خدمات ارزشمند وی از تمبر طبیب دیدگان که یادآور خدمات ارزشمند این دانشمند ایرانی در درمان بیماران به ویژه ریشه کنی تراخم است، رونمایی کند.

محمدی گفت: پروفسور شمس از جمله افرادی است که با رسیدگی به وضعیت بیماران و مداوای آنان در عرصه پزشکی اجتماعی، گام های موثری برداشته است.

وی ادامه داد: در سال 1328 به دلیل نبود امکانات بهداشتی، آب لوله کشی و نبود بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری تراخم از طریق نوع خاصی از باکتری از مبتلایان به این بیماری به افراد سالم سرایت می کرد و در شهرهای دزفول و شوشتر سبب نابینایی تعداد زیادی از ساکنان این شهرها شد.

مدیر یادواره پروفسور شمس تصریح کرد: پروفسور شمس به منظور مبارزه با بیماری تراخم در این مناطق، از مجامع جهانی چشم پزشکی تقاضای تعدادی چشم پزشک همکار کرد و سپس به همراه چشم پزشکان ایرانی و اتریشی به درمان این بیماران پرداخت که در نهایت با تلاش این گروه پزشکی، بیماری تراخم در مناطق جنوب ایران تقریبا ریشه کن شد.

پروفسور شمس در سال ۱۲۸۳ در تهران به دنیا آمد. وی بنیانگذار بیمارستان چشم پزشکی فارابی به عنوان اولین مرکز تخصصی چشم پزشکی در ایران است.

وی لقب پدر چشم پزشکی ایران را داشت، قدیمی ترین عضو انجمن چشم پزشکی فرانسه بود و بارها به ریاست انجمن های چشم پزشکی مختلف در جهان برگزیده شده بود.

پروفسور شمس در سال 1375 در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.

مدیر یادواره پروفسور شمس گفت: در هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، بخش هایی همچون آموزگار برتر، دانشمند برتر، ادیب چشم پزشکان، نوعدوستی و پیشگیری از نابینایی و نشان خدمت و مسوولیت پذیری حرفه ای و اجتماعی درنظرگرفته شده است که طی آنها نشان هایی به نخبگان این بخش ها اعطا می شود و بالاترین جایزه این جشنواره طبیب دیدگان است.

محمدی اظهار کرد: همچنین در روز هفتم اسفند ماه امسال و همزمان با مراسم فوق، یادواره هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی به عنوان نخستین مرکز تخصصی چشم پزشکی کشور برگزار می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل