سالانه 3500 کودک و نوجوان در کشور به سرطان مبتلا می شوند

 دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران و کنگره بین المللی چالش ها در هماتولوژی و انکولوژی ایران اظهار کرد: بالغ بر 85 درصد کودکان سرطانی در کشور درمان می شوند و اثربخشی درمان آنان نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در حوزه نظام سلامت است.
وی با بیان اینکه عوامل محیطی بسیار زیادی وجود دارد که باعث ابتلای کودکان به سرطان می شود، افزود: تغییر الگوی زندگی و تغذیه، عوامل محیطی و ژنتیکی و آلاینده های محیطی می تواند در ایجاد سرطان در کودکان نقش موثری داشته باشد.
زالی نسبت به استفاده بیش از حد از تلفن همراه در کودکان هشدار داد و گفت: مطالعات اخیر در جهان نشان داده است که رابطه موثری بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و سرطان کودکان وجود دارد.
وی همچنین در مورد تاثیر استفاده بیش از حد تلفن همراه و وسایل ارتباطی مانند تبلت و رایانه بر بینایی هشدار داد و افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در سطح جامعه به آن توجه کرد استفاده بیش از حد از وسایل فناورانه روز دنیا است چراکه مطالعات نشان می دهد استفاده غیرمنطقی از این وسایل بر عملکرد چشم ها تاثیر منفی دارد و می تواند منجر به فرآیندهای فرسایشی در حوزه بینایی شود. 
رییس سازمان نظام پزشکی در مورد تاثیر امواج مغناطیسی در بروز سرطان اظهار کرد: ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد بنابراین نیازمند بررسی دقیق تر در مورد تاثیر امواج در این مورد هستیم؛ با این حال با احتمال اینکه ممکن است در آینده رابطه ای میان این امواج و بروز سرطان به اثبات برسد، لازم است در این زمینه توجه زیادی به قشر آسیب پذیر به ویژه کودکان داشته باشیم.
زالی با بیان اینکه سرطان کودکان با بزرگسالان متفاوت است، توضیح داد: عمده سرطان های کودکان مربوط به حوزه خون و سیستم لنفاوی است اما در افراد بزرگسال سرطان های دستگاه گوارش، سینه و روده شایع تر است. 
وی اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باعث تفاوت سرطان کودکان با بزرگسالان می شود، اثربخشی درمان در تشخیص به موقع سرطان های کودکان است که درمان سرطان کودکان را اغلب با موفقیت همراه می کند. 
رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه میزان اثربخشی و درمان سرطان در کودکان بیشتر از بزرگسالان است، افزود: کمتر از یک درصد کودکان مبتلا به سرطان خون بیماری آنها تا زمان بلوغ ادامه می یابد. 
زالی با اشاره به اینکه هزینه درمان سرطان کودکان بسیار بالا است، افزود: سرمایه گذاری در زمینه تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماران بسیار اهمیت دارد. 
وی افزود: ادامه روند درمان سرطان کودکان نیاز به تجهیزات، داروهای جدید و امکان استفاده از روش های تشخیصی متعدد دارد که ضروری است در این زمینه اقدامات بسیار موثری برای رفاه این بیماران درنظرگرفته شود. 
زالی به لزوم حمایت بیمه ای کودکان سرطانی اشاره کرد و گفت: حمایت های یارانه ای، بیمه ای و حمایت های خیرین در حوزه سرطان کودکان در ایران وجود دارد و در این زمینه بخش خیریه بیمارستان ها برای کاهش هزینه های خانواده ها اقدامات بسیار خوبی را انجام می دهند اما با این حال باید پوشش بیمه ای بیشتری را مشاهده کنیم. 
وی در مورد بیماران تالاسمی در کشور اظهار کرد: ایران از نظر آماری یکی از بالاترین آمارهای ثبت تالاسمی را به خود اختصاص داده و این به این دلیل است که نظام ثبت تالاسمی در کشور جامع و آمار دقیق تر از سایر کشورهای منطقه است و اگر آمارگیری دقیقی در کشور هند و پاکستان صورت گیرد، آمار بیماران تالاسمی آنان بیشتر خواهد بود. 
زالی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 20 هزار بیمار تالاسمی در ایران ثبت شده است، افزود: برنامه غربالگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سبب شده است که تعداد بیماران تالاسمی نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. 
وی گفت: فراهم شدن فرآورده های خونی در سازمان انتقال خون ایران، سبب شده سن این بیماران به 40 سالگی یا بالاتر برسد. 
زالی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه حدود 180 تا 200 مورد کودک تالاسمی در کشور متولد می شود که این آمار نسبت به گذشته 20 درصد کاهش داشته است. 
به گزارش ایرنا، نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران و کنگره بین المللی چالش ها در هماتولوژی و انکولوژی کودکان که از امروز 25 شهریورماه با هدف دانش افزایی متخصصان ایرانی در بیمارستان محک آغاز به کار کرد، به مدت سه روز ادامه می یابد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا