دیناروند:550 میلیون دلار از واردات دارو به داروهای مشابه داخلی اختصاص دارد

دکتر رسول دیناروند روز چهارشنبه در اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در پنل توسعه فناوری، چالش ها و راهکارها در حوزه شرکت های دانش بنیان افزود:می توان این مقدار واردات دارو را کاهش داد؛فقط 200 میلیون دلار واردات دارو باید داشته باشیم و داروهای مشابه تولید داخل نباید وارد کشور شود.
وی اظهار کرد: استفاده از داروهای ایرانی در بین بیماران خاص افزایش و مصرف داروهای مشابه خارجی کم شده است.
وی با اشاره به اینکه واردات برخی از داروها برای بیماری های خاص را نمی توان کم کرد، گفت: سهم بیماران تالاسمی را از واردات داروهای خارجی نمی توان کم کرد.
دیناروند افزود:در سال 92 ، 24 هزار نفر بیمار ام.اس در کشور داشته ایم که از این تعداد پنج هزار نفر داروی خارجی و 19 هزار نفر داروی ایرانی مصرف کردند، در سال گذشته پنج هزار نفر به بیماران مبتلا به ام.اس در کشور اضافه شده اما سهم استفاده از داروهای خارجی همان پنج هزار نفر است.
وی بیان کرد: برای سایر بیماری ها اگر داروی ایرانی به 30 درصد سهم بازار دست پیدا کند واردات آن دارو به بازار کشور به 10 درصد نخواهد رسید، ورود داروهای ایرانی به بازار سخت است ، اما بعد از یک سال به شرایطی که می خواهند می رسد.
دیناروند افزود: ممکن است بعضی از داروهای داخلی در کشور پیدا شود که سهم 90 درصدی در بازار داخل نداشته باشند ، اما تمام تلاش ما این است که این امر محقق شود؛ نباید بحرانی که در سال های 90 و 91 در حوزه دارو داشته ایم را از یاد ببریم، باید هنرمندانه و با تدبیر در حوزه دارو عمل کرده که هم حق بیماران ضایع نشود و هم حمایت از تولید داخل انجام شود.
وی با اشاره به حمایت های سازمان غذا و دارو از شرکت های دانش بنیان گفت: از سوی این سازمان در زمینه اعطای مجوز به شرکت های دانش بنیاد سخت گیری های بسیار کمی انجام می شود به طوری که شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری نسبت به شرکت هایی که در شهرک های صنعتی هستند برای دریافت مجوز سخت گیری کمتری می شود.
دیناروند یادآور شد: اکنون شرکت های دانش بنیان به جهت حمایت های وزارت بهداشت در حوزه بیوتکنولوژی رشد خوبی داشته اند.

* * 120 میلیون دلار واردات رسمی مکمل های دارویی
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه واردات مکمل ها از طریق مبادی رسمی وارد کشور نمی شود، گفت: واردات رسمی در این حوزه 120 میلیون دلار است و این حوزه بسیار خوبی برای فعالیت های دانش بنیان است.
وی افزود: واردات از طریق قاچاق در این حوزه بیشتر از بازار مصرف است و هرچه تولید مکمل ها از طریق شرکت های دانش بنیان داخل کشور تقویت شود، سهم قاچاق نیز در این حوزه کم می شود.

*** عطاری ها حق ارائه خدمات دارویی و عرضه داروهای گیاهی ندارند
دیناروند افزود: عرضه داروهای گیاهی در داروخانه های موجود در کشور در حال انجام و عرضه آنها توسط عطاری ها غیر قانونی است.
وی با اشاره به اینکه تولید داروهای گیاهی باید مورد حمایت قرار گیرد، گفت: ارائه فرآورده های طب سنتی و طبیعی در کشور افزایش یافته است، اما به لحاظ فروش رقم خیلی کمی در این حوزه داریم .
در این پنل مشکلات شرکت های دانش بنیان در حوزه تولید دارو، تجهیزات پزشکی از سوی برخی از مدیران شرکت های دانش بنیان به صورت پرسش و پاسخ مطرح شد. 
به گزارش ایرنا، این گردهمایی یک روزه با حضور 443 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در سالن اجلاس سران برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا