طیبی: تولید دانش و فناوری های پیشرفته به دانشگاه ها واگذار شود

دکتر حمیدرضا طیبی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به دلیل هزینه بر بودن تولید فناوری، بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در این زمینه ندارد بنابراین لازم است دولت در موضوعاتی مانند سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی سرمایه گذاری کند.
وی با بیان اینکه بهتر است دولت در این زمینه ماموریت محور باشد، افزود: نباید همه دانشگاه ها در زمینه هایی مانند سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی فعالیت کنند بلکه باید اولویت های کشور در این زمینه ها مشخص و هر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی توانمند، مامور انجام برخی از کارهای تحقیقاتی شود.
طیبی گفت: مراکز تحقیقاتی نیز برای تحقق این هدف، باید موظف شوند از همه توان خود و امکانات موجود در کشور استفاده کنند؛ البته این موضوع به معنی این نیست که همه امکانات به فرض در اختیار پژوهشگاه رویان گذاشته شود تا در زمینه سلول های بنیادی تحقیق کند و هیچ دانشگاهی نتواند در این زمینه ورود کند بلکه رویان باید مسوول انجام تحقیقات و به نتیجه رساندن آنها باشد و از توانمندی های دانشگاه ها نیز استفاده کند تا برنامه ها زودتر به نتیجه مطلوب برسد.
رییس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: به طور کلی باید برنامه ریزی منسجمی برای توسعه علم و فناوری در کشور داشته باشیم و آن را پیگیری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.
طیبی بر لزوم تولید فناوری های نوین مطابق با نیازهای کشور با برنامه ریزی صحیح، اصولی و منسجم تاکید کرد و افزود: به این طریق، سرعت تحقیقات علمی زیاد می شود و نتایج این تحقیقات نیز به تحقق اقتصاد دانش بنیان کمک خواهد کرد.
بررسی های پایگاه اطلاعاتی وب آف ساینس (Web Of Science) در سال های 2004 تا 2014 در حوزه فناوری های همگرا (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، اطلاعات و علوم شناختی) نشان می دهد که ایران با 20 مقاله، رتبه 15 را بین 20 کشور تولیدکننده این فناوری دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا