نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی کدهای ژنتیکی گیاهان داروئی

پژوهشگران به تازگی موفق به شناسائی کامل کدهای ژنتیکی نوعی گیاه داروئی شدند که Ocimum tenuiflorum یا Tulsi نامیده می شود . از  این گیاه داروئی جهت ساخت داروهای متعددی استفاده می شود و به همین دلیل شناخت دقیق ساختار زنتیکی ان دارای اهمیت است . به اعتقاد کارشناسان ترسیم ساختار نقشه ژنتیکی این گیاه می تواند به دانشمندان در ساخت داروهای جدید و دارای تاثیر بیشتر یاری کند .

گفتنی است تیمی از دانشمندان متخصص در رشته های مختلف به سرپرستی سومانیتی راماناتان Sowdhamini Ramanathan از پژوهشگران مرکز ملی علوم بیولوژی هندوستان National Centre of Biological Science در شهر بنگلور به مطالعه  آزمایشگاهی کاربرد و تاثیرات این داروی گیاهی پرداختند که از زمان های دور ؛ خواص دارویی آن شناخته شده بوده و مورد استفاده قرار می گرفت .

بر این اساس ، گیاه فوق الذکر دارای میزان زیادی از ترکیبات زیست فعال یا bioactive است که به دلیل خواص ضد باکتریائی ، ضد قارچی شناخته شده و همچنین از آن برای ساخت داروهای تب بر و برخی داروهای درمانی سرطان استفاده می شود .  

گفتنی است این ترکیبات متابولیت ، ترکیباتی هستند که گیاه فوق الذکر به طور معمول ان ها را برای دفاع از خود در برابر عوامل مهاجم تولید می کند .  تا کنون این متابولیت ها به دلیل نبودن اطلاعات لازم و کافی از ساختار زنتیکی گیاه Ocimum tenuiflorum شناسائی نشده بودند و فعالیت های تیم تحقیقاتی سومانیتی راماناتان برای نخستین بار توانست نقشه ساختار ژنتیکی این گیاه را ترسیم کرده و به این ترتیب قدم بزرگی در فهم و شناسائی ژن های مسئول در تولید متابولیت هائی که دارای خواص پزشکی هستند برداشته شده است .

بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ، توالی ژنتیکی کشف شده در این گیاه مشخص کرد که چگونه گیاه Ocimum tenuiflorum از اسید اورسیلیک ursolic acid و ترکیبات آن که نقش مهمی در ساخت داروهای مختلف دارد ، استفاده می کند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل