ساخت ماهواره با منبع نیروی برقی

ماهواره های امروزی بشر برای سوخت خود نیاز به ساختار منحصر به فردی دارند که معمولا هزینه بسیار بالایی را برای مراکزی که صاحب این ماهواره ها هستند دربر دارد. همین امر نیز موجب شده است تا بخش بسیار مهمی از فعالیت های تحقیقاتی این شرکت ها مربوط به یافتن راهکارهایی برای کاهش میزان سوخت مصرفی ماهواره ها باشد. حال به نظر می رسد که دانشمندان موفق شده اند تا در این زمینه به پیشرفت های بسیار چشمگیری دست پیدا کنند و سوخت های مرسوم را با انرژی الکتریسیته جایگزین کنند.

در همین راستا نیز شرکت بوئینگ اعلام کرده است که پروژه اولین ماهواره فضایی با نیروی محرکه الکتریسیته در حال عملیاتی شدن است. این ماهواره مخابراتی که ABS-3A نام گرفته است، وزنی 4300 پوندی (یک هزار و 950 کیلوگرم) دارد. شایان ذکر است که این شروع به کار این ماهواره برای مناطقی از زمین مانند جنوب آمریکا، آسیای میانه و آفریقا امکان دسترسی به سرویس های باند C و Ku را فراهم می آورد. تفاوت عمده این ماهواره با تمامی موارد دیگر این است که ABS-3A بر خلاف تمام ماهواره های موجود بر روی مدار زمین برای تامین سوخت خود به تانک های گاز متکی نیست.

 نیروی محرکه این ماهواره، سیستم نیروی محرکه زنون یون است که با ایجاد یک میدان مغناطیسی و فشار یون ها، نیروی رانشی ایجاد می کند. انتظار می رود که این ماهواره دوره کارکرد 15 ساله خود، سالانه تنها 11 پوند (کمی بیش از 5 کیلوگرم) زنون مصرف کند. این مصرف سوخت دستاوردی شگفت آور محسوب می شود زیرا در واقع این مقدار یک دهم نیروی محرکه لازم برای ماهواره های فعلی است.

شرکت بوئینگ در ماه مارس این ماهواره را روی یک موشک فالکن 9 سوار کرد و کنترل جایگذاری این ماهواره در مدار زمین را به این موشک  می سپارد. به این ترتیب در مدت زمانی کمتر از 6 ماه شاهد عملیاتی شدن فرایند کاری این ماهواره منحصر به فرد خواهیم بود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا