نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاتالیزور جدید راه را برای رسیدن به اقتصاد هیدروژنی هموار می کند

 خبرگزاری یونایتدپرس با اعلام این خبر افزود: بسیاری از محققان همچنان به دستیابی به یک اقتصاد هیدروژنی دوست دار طبیعت امید دارند.
اقتصاد هیدروژنی به تلاش بشر در راستای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی اطلاق می شود و به واقع یک صنعت جامع حامل انرژی مبتنی بر هیدروژن است.
هیدروژن را می توان برای تولید گرما سوزاند و یا از آن در پیل های سوختی برای تولید برق استفاده کرد.
براساس این گزارش، اقتصاد هیدروژنی همچنین یک روش موثر برای ذخیره انرژی است و برخلاف سوخت های فسیلی که در زمان سوختن گازهای مضر منتشر می کنند، آب تنها محصول جانبی هیدروژن است.
اما این فناوری نیز مانند بسیاری از روش های جایگزین انرژی به طور سرسام آوری پرهزینه است.
فلزات نجیب مقاوم در برابر اکسیداسیون مانند پلاتین که در دستگاه های تجزیه آب استفاده می شوند، نادر و گران قیمت هستند و این امر پتانسیل هیدروژن را به عنوان یک منبع جایگزین سوخت محدود می کند.
در این میان، کاتالیزورها موادی هستند که مقدار انرژی لازم برای شروع واکنش شیمیایی را کاهش می دهند.
محققان دانشگاه ویسکانسین در آمریکا موفق شدند که یک جایگزین ارزان قیمت و موثر برای گازهای نجیب به عنوان کاتالیزور در تولید هیدروژن بیابند؛ این جایگزین ترکیبی از فسفر و گوگرد (عناصر مشترک) و کبالت، فلزی هزار برابر ارزان تر از ارزان ترین فلزات نجیب است.
از آنجایی که در حال حاضر از برق برای تجزیه آب و تولید هیدروژن استفاده می شود، برخی افراد فواید حقیقی زیست محیطی یک اقتصاد هیدروژنی را زیر سوال برده اند.
به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین، کاتالیزور جدید آنها در دستگاه های تجزیه آب نیز که با انرژی خورشیدی کار می کنند، قابل استفاده است. 
به گزارش ایرنا،این فناوری هفته جاری در مجله Nature Materials منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل