نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مسابقات عملیات حرارتی فردا در دانشگاه علم و صنعت گشایش می یابد

دبیر اجرایی دوازدهمین مسابقات عملیات حرارتی درباره جزییات برگزاری این دوره از مسابقات به ایرنا گفت: مسابقات سراسری عملیات حرارتی یکی از رقابتهایی است که هرساله با حضور دانشجویان رشته مهندسی مواد و متالورژی کل کشور در یکی از دانشگاه های کشور زیر نظر سازمان علمی دانشجویی مهندسی مواد برگزار می شود.
سعید سلیمانی توضیح داد: عملیات حرارتی شامل اعمال سیکل های حرارتی گرم و سرد کردن است که منجر به بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی قطعه نهایی می شود، به طور مثال می توان با انجام عملیات حرارتی، سختی، استحکام، مقاومت به سایش، مقاوت به ضربه و دیگر خواص یک قطعه را به شکل کاملاً محسوسی بهبود داد از همین رو انجام عملیات حرارتی به منظور بهبود خواص قطعات، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و صرفه اقتصادی مطلوبی را برای شرکت ها به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: چالش های صنعتی مرتبط با عملیات حرارتی و نیاز روزافزون جامعه صنعتی به اتخاذ روش هایی که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت، ارزش افزوده بیشتری را به همراه داشته باشد، ضرورت و توجه به این تخصص ممتاز از مهندسی مواد را بیش از پیش نمایان می سازد.
سلیمانی ایجاد تحرک، نشاط ، پویایی و رقابت سازنده و سالم در بین دانشجویان مستعد و علاقمند به حوزه مهندسی مواد به خصوص در زمینه عملیات حرارتی را از اهداف برگزاری این مسابقات ذکر کرد.
وی یادآور شد: دوازدهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی به انجمن علمی مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت ایران تدارک یافته و در دو مرحله آهنی و غیر آهنی انجام می شود.
دبیر اجرایی مسابقات سراسری عملیات حرارتی به نام نویسی 114 تیم دانشجویی در مرحله مسابقات اشاره کرد و گفت: پس از بررسی مدارک ارسالی از سوی تیم ها کمیته ثبت نام مسابقات با توجه به قوانین موجود، صلاحیت 94 تیم را برای شرکت در این رویداد علمی مورد تایید قرار داد.
وی ادامه داد: پس از مشخص شدن سوال مسابقه و آغاز مرحله دریافت پروپوزال از تیم های شرکت کننده، مجموعا 87 طرح به دبیرخانه مسابقات ارسال شد که متشکل از 60 طرح در بخش آهنی و 27 طرح در بخش غیرآهنی بود.
به گفته سلیمانی، هیات داوران مسابقات متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه های علم و صنعت ایران، تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر به واکاوی علمی طرح های دریافتی پرداخته و در پایان 35 تیم در بخش آهنی و 17 تیم در بخش غیرآهنی جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات را به دست آوردند.
وی افزود: کادر برگزاری مسابقات با بهره برداری از فرصت پیش آمده مبنی بر حضور جمع زیادی از دانشجویان و اساتید رشته مهندسی مواد اقدام به برگزاری مجموعه کارگاه های آموزشی برای استفاده علاقمندانی از همه رشته ها به ویژه مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع کرد که این کارگاه ها از 21 تا 24 شهریورماه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
به گفته سلیمانی در دو روز برگزاری مسابقات عملیات حرارتی، نمایشگاهی از دستاوردهای این حوزه به منظور تقویت ارتباط دانشگاهیان و فعالان صنعت برپا خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل