فناوری نود 7 نانومتری در ساخت تراشه

پژوهشگران شرکت ای‌بی‌ام (IBM) با همکاری محققان مؤسسه پلی‌تکنیک سانی و شرکت سامسونگ موفق به دستاوردی شدند که می‌تواند صنعت نیمه‌هادی را متحول کند. این گروه با ارائه فناوری جدید خود می‌توانند تعداد ترانزیستورهای روی تراشه‌ها را دو برابر افزایش دهند؛ این کار موجب تقویت توان ادوات کامپیوتری می‌شود.
این گروه اولین تراشه‌های تست کاری که حاوی ساختارهای 7 نانومتری است را تولید کردند. با این فناوری می‌توان 20 میلیارد سوئیچ کوچک را روی تراشه‌ای با ابعاد ناخن قرار داد. این یک دستاورد بزرگ در صنعت کامپیوتر است که موجب بالا رفتن توان پردازش کامپیوترها و کارایی آن‌ها می‌شود.
با این فناوری جدید می‌توان نسل جدید سیستم‌های ذخیره‌سازی را برای محاسبات ابری و محاسبات شناختی تولید کرد. به اعتقاد محققان این پروژه، نتایج به دست آمده در این کار از جمله اختراعات بسیار مهم در قرن 21 قلمداد می‌شود.
طی سال‌های اخیر، صنعت ساخت تراشه تلاش‌های زیادی برای ارائه نوآوری انجام داده است. هر گامی که در مسیر کوچک‌سازی برداشته می‌شود ماحصل نوآوری‌های دانشمندان و مهندسان است.
شرکت IBM نقش مهمی در این مسیر ایفا کرده است؛ برای مثال، این شرکت به جای استفاده از سیم‌های آلومینیومی، از مس استفاده کرده تا سرعت پردازش افزایش یابد. این شرکت با استفاده از سیلیکون روی عایق توانسته مصرف انرژی را در محصولات کاهش دهد.
فناوری «نود 7 نانومتری» ماحصل ترکیب مواد، ابزارها و روش‌های جدید است. محققان این پروژه برای اولین بار از سیلیکون ژرمانیوم برای تولید کانال روی تراشه‌ها استفاده کردند. آن‌ها از نوع جدیدی از لیتوگرافی در فرآیند ساخت تراشه استفاده کردند تا قدرت تفکیک فرآیند افزایش یابد. در این مسیر بهبودهای زیادی روی مواد و ابزارها انجام شده‌است.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،این گروه قصد دارند در گام بعدی به سراغ فناوری نود 5 نانومتر بروند که چالش‌های بیشتری نسبت به نود 7 دارد. IBM  سه میلیارد دلار روی تحقیق و توسعه تراشه‌های سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت از موادی نظیر گرافن، نانولوله‌کربنی و فتونیک سیلیکونی برای ساخت تراشه استفاده می‌کند.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا