نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت داروی ضد سرطان از مخمرهای آزمایشگاهی

محققان به تازگی موفق به ساخت داروی ضد سرطانی شده اند که از مخمرهای آزمایشگاهی گرفته می شود. لازم به ذکر است که این دارو که تاکنون برای یکی از اصلی ترین دارو های شناخته شده در درمان سرطان محسوب می شود، از یک گیاه نادر و در حال انقراض به دست می آمد.

اگر چه بسیاری از دارو های ساخته شده در صنایع پزشکی مدرن از مواد شیمیایی ساخته شده است، اما با این حال مواد تشکیل دهنده اصلی آنها هنوز هم از گیاهان تهیه می شود. محققان دانشگاه آکسفورد به جای ایجاد داروی شیمیایی جدید، به سمت گیاهان نادر روی آورده اند. این محققان در ابتدا به بررسی گیاهان نادر و نمونه مشابه آنها در آزمایشگاه روی آورده و سپس قابلیت این گیاهان برای تولید داروی جدید را مورد بررسی قرار دادند.

با انجام این فرایند می توان دارویی که تا کنون تولید و عرضه آن بسیار سخت بود را به راحتی تولید کرده و در اختیار بازار قرار داد. علاوه بر این، گفته می شود که نمونه آزمایشگاهی این دارو که ماده اصلی آن یک مخمر است، از نمونه اصلی و گیاهی آن دوام بیش تری دارد.

محققان برای انجام این تحقیق به بررسی گیاهی به نام mayapple پرداختند. این گیاه علفی که دارای برگ های بسیار پهنی است، در ماه می شکوفه داده و در تابستان نیز میوه می دهد. محل اصلی رشد این گیاه نیز هیمالیا است.

این گیاه ماده شیمیایی طبیعی تولید می کند که خاصیت ضد سرطانی داشته و برای جلوگیری از سرطان بسیار کارآمد است. محققان برای اولین بار در سال 1966 از این گیاه دارویی به نام etoposide تولید کرده و از آن برای شیمی درمانی بیماران مبتلا به سرطان استفاده کردند.

مشکل این گیاه عدم رشد سریع و کمیاب بودن آن است. محققان با مطالعه چگونگی شکل گیری این ماده شیمیایی توسط این گیاه موفق به تولید نمونه مشابه آن از مخمر در آزمایشگاه شدند. به این ترتیب می توان مواد تولید شده توسط این گیاه را به صورت آزمایشگاهی تولید کرده و مورد استفاده قرار داد. با توجه به این پیشرفت می توان انتظار داشت که فرایند تولید داروهای ساخته شده از گیاه mayapple، به طور قابل توجهی ارزان تر از کار دربیاید.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل