رونق داروهای گیاهی ایرانی در بازارهای جهانی

دکترحجت اله ذبیحی، موسس و رییس هیات مدیره پایگاه صادراتی اوه سینا در گفت و گو با سینا پرس گفت: هدف اصلی ما از ایجاد و تاسیس این پایگاه، راه اندازی شعبه های صادراتی در کشورهای هدف و توسعه هرچه بیشتر صادرات محصول‌های شرکت های دانش بنیان در حوزه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی نانو ذرات مانند ضد عفونی کننده گیاهی، داروی ضد ترک دست و پا با خاصیت نانو است.

مديرعامل شرکت دانش بنيان دارو درمان سلفچگان  افزود: همچنین ما قصد گسترش و تولید داروهای نو بنیاد و نو ترکیب به خصوص داروهایی با مزیت تولید داخلی مانند ابوخلسا داریم؛ این دارو برای درمان زخم پای دیابت و زخم بستر در دنیا نمونه مشابه ندارد.   

رییس سندیکای تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران اظهار کرد: ما از سال گذشته تا کنون توانسته ایم 42 شرکت را تحت پوشش خود قرار دهیم. پیش بینی می شود تا سال آینده این میزان به 100 شرکت برسد.

وی به شاخص های صادراتی  مورد نظر این شرکت ها اشاره کرد و گفت: این شرکت ها باید استاندارد های لازم را رعایت کنند مثلا GPM و ایزو داشته باشند و محصول را بر اساس نیاز خاص مشتری تولید کنند؛ این شرکت ها باید نیاز مشتری را بر اساس سایز، قیمت، گرایش، کیفیت، رنگ و بو تولید کنند.

وی تصریح کرد: همچنین محصول های ارایه شده این شرکت ها نیز ضمن داشتن کیفیت بالا و نوآوری، دانش بنیان بودن باید در کشور مورد هدف نیز خواهان داشته باشند.

وی گفت: هم اکنون ما موفق شده ایم برای توسعه و گسترش صادرات محصول های این شرکت های دانش بنیان 5 پایگاه صادراتی در چین و کره(2تا)، مالزی(3)، ترکیه(4)، ایتالیا ایجاد کنیم.

ذبیحی افزود: امیدواریم تعداد این پایگاه ها در حد توان به تعداد کشورهای مختلف برسد؛ اولویت نخست ما ایجاد پایگاه صادراتی در کشورهای همسایه و همچنین توسعه آن در کشور چین است. ما قصد داریم محصول‌های خودمان را از راه چین به دنیا عرضه کنیم.

وی به برنامه آینده این پایگاه برای توسعه کسب و کار بیشترشرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: برنامه آینده ما ایجاد پایگاه های صادراتی در عراق، افغانستان، لبنان، سوریه است.همچنین ما  قصد داریم ضمن ایجاد پایگاه های خوب صادراتی فروشگاه هایمان را هم گسترده  و به صورت اینترنتی فعال کنیم تا کالاهای ما به صورت بین المللی در اختیار کشورهای هدف قرار بگیرد.

وی به اهمیت و چرایی این مساله پرداخت و اظهار کرد: ما در 50 سال آینده هیچگونه منابع آبی نداریم بنابراین باید کشت محصولات پر آب ما  مانند گندم، جو و ذرت متوقف شود. ما باید این محصولات پر آب را وارد کنیم و به جای آن داروهای گیاهی کم آب با ارزش افزوده بالا بکاریم. ما باید از مزرعه تا بندرگاه هایمان را با این روش فعال کنیم؛ داوری گیاهی بسازیم . عصاره و اسانس آن را بگیریم و تبدیل به دارو کنیم و در نهایت این داروها را به صورت بسته های صادراتی به دنیا عرضه کنیم.

وی  در پایان یاد آور شد: دنیای آینده از آن داروهای گیاهی است. ما نباید در این زمینه از دنیا عقب باشیم. کاشت و برداشت این گیاهان خیلی اهمیت دارد زیرا سلامت مردم و جامعه در زمین نهفته است. این گیاهان می توانند سرآمد تمام درآمدهای مالی برای کشور باشند و اشتغال و صادرات خیلی خوب ایجاد و مشکل ارزی، اشتغال، منابع آبی ما را برطرف کنند.

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا