نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنگنده F15، ماهواره‌بر آینده!

این پروژه که «دستیابی به فضا با کمک  پرتاب هوابرد» یا اصطلاحا ALASA نامیده می شود، یک پروژه بلندپروازانه است که با هدف پرتاب سریع تر ماهواره های کوچک به فضا و همچنین کاهش هزینه های مربوط به قرار دادن این ماهواره ها در مدار زمین، انجام می گردد. روش های معمول و سنتی پرتاب این گونه ماهواره ها به فضا، 66 هزار دلار به ازای هر کیلوگرم وزن ماهواره هزینه دارد!

برای این کار، یک جت F15 که در زیر آن یک وسیله کمکی پرتاب نصب می شود، تقریبا در یک مسیر عمودی به سوی آسمان اوج می گیرد. این جنگنده در واقع وظیفه ای را مشابه با مرحله اول راکت های معمول پرتاب ماهواره انجام می دهد. پس از آن که جت جنگنده به بالاترین ارتفاع مورد نظر رسید، ماهواره را رها ساخته و سپس به زمین باز می گردد و بر روی یک باند فرودگاهی معمولی فرود می آید.

انتظار می رود که پروازهای آزمایشی برای پروژه ALASA در سال جاری آغاز گردند و همچنین نخستین پرتاب آزمایشی به مدار زمین، در نیمه اول سال 2016 میلادی انجام گردد. به علاوه، بر اساس اعلام DARPA پروازهای آزمایشی متعدد دیگری نیز برای سال آینده میلادی در نظر گرفته شده اند.

بر اساس گفته های بردفورد توزلی مسئول اداره فناوری تاکتیکی آژانس پروژه‌های پژوهشی دفاعی پیشرفته آمریکا (DARPA)، تاکنون پیشرفت های خوبی برای این پروژه و در خصوص پیش برد برنامه قرار دادن ماهواره های 45 کیلوگرمی در مدارهای پایینی زمین (LEO) آن هم در  بازه زمانی 24 ساعته از زمان دریافت درخواست، حاصل گردیده است و این عملیات در هر پرتاب کمتر از 1 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. توزلی اضافه می کند که «ما با انجام آزمایشات بسیار جدی در خصوص فناوری های جدید، در مسیر پیشرفت قرار داشته و امیدواریم روزی این فناوری ها بتوانند منجر به ایجاد سیستم های انقلابی پرتاب ماهواره بشوند تا از آن طریق دستیابی قابل اتکا و ارزان تر به فضا ممکن گردد».

اخیرا و در هجدهمین کنفرانس سالانه حمل و نقل تجارتی فضایی که توسط اداره کل هوانوردی فدرال آمریکا در واشنگتن برگزار گردیده است، برنامه ALASA دستخوش یک به روز رسانی عمومی شده است. این سیستم جدید به این منظور طراحی گردیده تا بتواند به عنوان جایگزینی برای پرتاب اشتراکی ماهواره ای عمل نماید که در آن یک ماهواره کوچک با استفاده از موشکی که هدف اصلی و اولیه اش تقویت یک ماهواره بزرگ تر است، به فضا پرتاب می شود.

سیستم جدید ALASA به دارندگان ماهواره های کوچک این امکان را می دهد که از هر مکانی که مورد نظرشان است و برای هر مداری که در نظر دارند، ماهواره خود را با استفاده از پرتابگرهایی که مخصوص این گونه ماهواره های کوچک هستند، به فضا پرتاب کنند.

در فاز اول پروژه، طراحی های اولیه سیستم ALASA، فقط به سه مورد محدود گردیده است، هر چند آژانس DARPA در حال طرح ریزی برنامه های دیگر  برای کاهش حداکثری در هزینه ها می باشد. این برنامه ها شامل استفاده از باند های فرودگاهی معمولی برای انجام ماموریت های پرتاب و فرود و همچنین توسعه یک پیشرانه جدید پرانرژی است که با ترکیب سوخت موشکی و اکسیدکننده در یک سوخت واحد مایع به دست می آید.

تدابیر دیگری که به منظور کاهش هزینه ها در پروژه ALASA اندیشیده شده است شامل نرم افزارهای طراحی ماموریت برای کنترل دقیق جریان پرتاب ها است. سیستمی که در آن با استفاده از پایش های ماهواره ای، وضعیت پرتابگر، مورد بررسی لحظه ای قرار گرفته و در صورت در خطر قرار گرفتن پرواز، ماموریت را به صورت خودکار لغو نماید.

قابل ذکر است که اخیرا شرکت بوئینگ به عنوان پیمانکار اولیه برای اجرای فاز دوم پروژه ALASA برگزیده شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل