نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت محققان ایرانی در طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی های محیطی

 طراحی و ساخت دستگاه آلودگی های محیطی حاصل تلاش فروزان فقیری و علیرضا جهانگیری دانشجویان رشته فیزیک این واحد دانشگاهی است که نسبت به نمونه های خارجی، حساسیت بالاتر و هزینه کمتری دارد.فروزان فقیری درباره مشخصات این دستگاه توضیح داد: دستگاه سنجش آلودگی های محیطی از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده که سخت افزار آن، جعبه ای کوچک با توانایی سنجش آلودگی هوا، دود، LPG ، دما و فشار است و نتایج را با بلوتوث و توسط یک اپلیکیشن اندرویدی به صورت نمودارهایی تصویری روی گوشی موبایل نمایش می دهد.

وی ابعاد کوچک و قابلیت حمل را از جمله مزایای این دستگاه ذکر کرد و اظهار داشت: دستگاه سنجش آلودگی هوای شخصی، امکان بررسی متغیرهای گوناگون در هر مکان از جمله منزل، محل کار و داخل شهر و مشاهده نتایج در گوشی تلفن همراه را برای عموم مردم به ویژه کهنسالان و کودکان فراهم می سازد. 
فقیری تشخیص، اندازه گیری و ثبت غلظت گازها و پیشگیری از حوادث احتمالی در منازل مسکونی و مراکز عمومی را از دیگر کاربردهای این دستگاه عنوان کرد و افزود: دستگاه سنجش آلودگی های محیطی می تواند در مراکزی همچون سازمان هواشناسی جهت اندازه گیری آلودگی شهری به صورت نقطه به نقطه در سطح شهر مورد استفاده قرار گیرد.
فقیری به کاربرد صنعتی دستگاه در تشخیص، اندازه گیری و ثبت غلظت گازهای تولیدشده در واحدهای صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: تکمیل و توسعه با هزینه کمتر، کارایی و امکانات بیشتر، بالابردن ضریب کیفیت دستگاه، دسترسی بهتر به اطلاعات دستگاه و ثبت شرکت دانش بنیان از برنامه های آتی قابل توجه برای ارتقای این دستگاه است. 
طراحی و ساخت دستگاه سنجش آلودگی های محیطی با ثبت و کنترل از راه دور با راهنمایی دکتر هومن اخوان عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل