دکتر عباس اردهالی در نشست خبری که بهمنظور تشریح روند پیوند قلب در دنیا برگزارشده بود، گفت: در سال 1968 اولین پیوند قلب دنیا در آفریقای جنوبی انجام شد. از آن زمان تیم پزشکی جراحی قلب مجبور است قلب را از بیمارستان دهنده به بیمارستان گیرنده این قلب انتقال دهند که بعضی اوقات قلب در این فرایند انتقال از دست میرود.
وی گفت: در حال حاضر قلب را بعد از جدا کردن از بدن دهنده برای انتقال در یخ قرار میدهند که مدتزمان زنده ماندن این قلب در بیرون از بدن بین 4 تا 6 ساعت است که گاهی انتقال در مسیر طولانی و با مدتزمان زیاد همراه میشود که مشکلاتی را در پی دارد.
این جراح قلب و ریه ادامه داد: مشکلات مسافت بین دهنده و گیرنده و همچنین فرایند این انتقال ما را بر آن داشت که به فکر چارهای بیفتیم تا بتوانیم این زمان را تا حد ممکن افزایش دهیم. برای همین برای اولین بار در دنیا اقدام به ساخت دستگاهی کردیم که امکان زنده و گرم نگهداشتن قلب بیرون از بدن انسان را تا حدود 10 ساعت افزایش میدهد.
اردهالی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه امکان انتقال قلب در مسیرهای طولانی و مدتزمان بیشتر فراهم میشود. همچنین این دستگاه به نوعی تست قلب را هم انجام میدهد که آیا قلب پیوندی در بدن گیرنده بهخوبی قابلاستفاده است یا خیر.
پروفسور ایرانی دانشگاه یو سی ال ای آمریکا در تشریح این دستگاه، گفت: شیوه کار این دستگاه بدین شکل است که ما یک سیستم گردش خون مصنوعی ایجاد کردهایم و قبل از اینکه قلب را از بدن دهنده خارج کنیم یک لیتر از خون او را گرفته و داخل رگهای این دستگاه قرار میدهیم. پس از جدا کردن قلب آن را درون این سیستم جاگذاری میکنیم و قلب بدون اینکه متوجه بشود از بدن انسان خارجشده است به فعالیت عادی و طبیعی خود و پمپ خون ادامه میدهد.
وی افزود: البته این دستگاه هنوز به تائید FDA آمریکا نرسیده است و این قول را میدهم که بعد از گرفتن تائیدهای لازم ایران اولین مقصد برای استفاده از این دستگاه باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،اردهالی ادامه داد: پزشکان و متخصصان ایرانی بهترین جراحی های پیوند را در سطح منطقه انجام می دهند و طبق آمار ایران از لحاظ تعداد و نوع پیوند قلب و ریه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی افزود: جوانترین عمل پیوند قلب مربوط به نوزاد یکروزه بود و مسنترین پیوند قلب نیز برای مرد 77 سالهای در آمریکا انجام شد که این پیرمرد در حدود 7 سال با این قلب پیوندی زندگی کرد.
No tags for this post.