نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیستم نظارت رفتاری برای بررسی سلامت ماهی

تیمی تحقیقاتی دانشگاه لیورپول به راهبری دکتر لین اسندون، سیستمی طراحی کرده اند که به صورت غیر تهاجمی می تواند میزان سلامت و رفاه ماهی های آکواریوم را نشان دهد. دو دوربین به کار رفته در این سیستم بر طریقه شنا کردن ماهی ها نظارت می کند و در صورتی که اختلالی در شنا کردن هر کدام از آنها مشاهده شود با استفاده از یک رابط نرم افزاری، موضوع یافت شده به کاربر اطلاع داده می شود.

 با استفاده از این سیستم، هر کدام از ماهی ها نمره سلامت منحصر به فردی دریافت می کنند و در صورتی که نمره سلامت یکی از آنها از حداقل استاندارد پایین تر بیاید به سرعت به مراقبین این موجودات هشدار داده می شود.

این سیستم ممکن است برای استفاده در آزمایشگاه طراحی شده باشد اما مسلما می تواند برای آکواریوم ها بسیار کاربردی باشد. اخیرا یکی از آکواریوم های بزرگ که "سیاره آبی" نام دارد به این سیستم مجهز شده است. این آکواریوم می تواند نقاط ضعف و قوت این سیستم را آشکار کرده و آن را برای ورود به بازار تجاری بزرگ تر آماده کند.

از مزایای اصلی این طراحی می توان به عدم نیاز به برخورد فیزیکی مستقیم و تغییر در ساختار محیط زندگی ماهی ها اشاره کرد که این امر تاثیر بسزایی در رفتار طبیعی این موجودات خواهد داشت. شایان ذکر است که در صورتی که این آزمایش با موفقیت انجام شود و این آکواریوم بتواند صحت کارکرد این سیستم را به اثبات برساند می توان انتظار داشت که به زودی شاهد ورود این ساختار به عنوان یک استاندارد در ساخت آکواریوم ها باشیم.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل