نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورورد سالانه 5 نشریه داخلی به نمایه های معتبر بین المللی

دکتر محسن شریفی امروز یکشنبه در نشست خبری بررسی وضعیت زیر ساخت های پژوهشی که در محل وزارت علوم برگزار شد،افزود:طرحی را در کمیسیون نشریات وزارت علوم با عنوان طرح نمایه سازی نشریات داخلی در نمایه های معتبر جهان از جمله ISI و با هدف ورود به عرصه بین المللی ایجاد کرده ایم.
شریفی افزود:در فاز اول این طرح نشریاتی که به زبان انگلیسی هستند را در اولویت قرار دارند و تمام نشریات بر اساس شاخص های معتبر ارزیابی و تعدادی را که بالاترین نمره را آوردند انتخاب کردیم.
وی ادامه داد:از نشریات علمی موجود در کشور 150 نشریه به زبان انگلیسی است که از این تعداد پس از ارزیابی های صورت گرفته 16 نشریه مجوز نمایه سازی در پایگاه های بین المللی را اخذ کردند.
وی ادامه داد: در حال حاضر از کل نشریات علمی موجود در کشور، 22 نشریه در پایگاه های علمی بین المللی نمایه شده اند.
شریفی خاطر نشان کرد: این برنامه تاثیر بسیار زیادی در کیفیت نشریات خواهد داشت.
وی افزود:در فاز دوم این طرح برنامه داریم نشریاتی که به زبان فارسی هستند و خلاصه ای به زبان انگلیسی یا زبان دیگری دارند را برای نمایه سازی ارزیابی کنیم.

***170 ایرانی در جمع برترین دانشمندان جهان
شریفی گفت:حدود 170 دانشمند کشور در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.
وی ادامه داد:در سال 2012 تعداد دانشمندان کشور که در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته بودند بسیار کم بود اما اکنون حدود 170 دانشمند کشور در لیست یک درصد برتر دانشمندان جهان قرار دارند.
وی افزود: همچنین تعداد دانشگاه های کشور که در لیست یک درصد برتر دانشگاه های جهان قرار دارند بر اساس پایگاه ISI برای سال 2012 آماری وجود نداشت اما در سال 2014 تعداد 12 دانشگاه و در سال 2015 تعداد 13 دانشگاه کشور در فهرست یک درصد دانشگاه های برتر جهان قرار گرفتند.
وی افزود:بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در دو سال گذشته از لحاظ تولیدات علمی جایگاه خوبی داشته است بطوریکه در سال 2012 حدود 40 هزار و 300 مدرک علمی داشتیم که در سال 2014 به 41 هزار و 300 مورد رسید.
شریفی افزود: همچنین بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2012رتبه علمی کشور 17 و اکنون 16 است.
وی خاطر نشان کرد: درصد سهم ایران از تولیدات علمی جهان در سال 2012 بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس 1.5 درصد و اکنون 7.5 درصد شده و رتبه تولیدات علمی ما در منطقه یک بوده و این رتبه حفظ شده است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پایگاه استنادی ISI گفت:تعداد مقالات کشور در سال 2012 بر اساس این پایگاه 30 هزار و 300 و تا پایان 2014 ، 31 هزار 100 مقاله بوده است.
شریفی به موضوع سهم تولید علم ایران در جهان از نظر پایگاه بین المللی ISI اشاره کرد و گفت: در سال 2012 سهم تولید علم ایران 1.38 درصد بود که اکنون به 1.6 درصد رسیده است و ایران رتبه دوم منطقه را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: سهم ایران از تولید مقالات برتر دنیا در سال 2012 طبق گزارش پایگاه بین المللی آی اس آی 0.82 درصد بود که در سال 2014 این میزان به 1.56 درصد رسیده است.

***ارتقای اعضای هیات علمی پژوهشگاه ها متفاوت از دانشگاه ها 
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: باید ارتقا و ترفیع اعضای هیات علمی پژوهشگاه ها متفاوت از دانشگاه ها صورت گیرد، زیرا نحوه فعالیت اعضای هیات علمی در این واحدها متفاوت از اعضای هیات علمی دانشگاه ها است.
شریفی گفت: نحوه ارتقا و ترفیع اعضای هیات علمی پژوهشگاه ها را پیشنهاد کرده ایم و امیدواریم این پیشنهاد در آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دنبال شود.
وی با اشاره به اینکه واحد ها و موسسات پژوهشی که وزارت علوم مجوز آنها را صادر می کند، دولتی یا غیر دولتی هستند، گفت: در حال حاضر ۲۳۵موسسه و واحد پژوهشی خصوصی، ۳۹۴ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی دانشگاهی، ۴۷ موسسه و پژوهشگاه وابسته به وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، ۳۲ پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم و ۱۸ موسسه و واحد پژوهشی وابسته به نهادهای عمومی در کشور فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: ما در وزارت علوم برنامه کیفی سازی واحدها و موسسات پژوهشی را به شدت دنبال می کنیم تا واحد های پژوهشی برنامه راهبردی داشته باشند؛ مخصوصا پژوهشگاه های بزرگ و وابسته به وزارت علوم و هر سال باید بر اساس برنامه راهبردی خود گزارش عملکرد ارائه دهند.

***154 قطب علمی در دور سوم فعالیت خود قرار دارند
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت:قطب های علمی در 14-13 سال گذشته در کشور ایجاد شدند و هر پنج سال یکبار برنامه آنها عوض می شود.
شریفی افزود: اکنون در سال پایانی پنج ساله سوم قطب های علمی قرار داریم و تا پایان سال 94 دوره سوم قطب های علمی به پایان می رسد.
وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه قطب های علمی در حال آماده شدن برای ارزیابی قطب های علمی هستند.
شریفی گفت: 154 قطب علمی در دور سوم فعالیت خود قرار دارند و در رشته های مختلف دامپزشکی، علوم پایه، علوم پزشکی و فنی مهندسی فعالیت دارند.
وی هدف از ایجاد قطب های علمی را برنامه محور بودن متناسب با نیاز جامعه و توجه به ایجاد جایگاه مرجعیت علمی در حوزه تخصصی خود عنوان کرد.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم ابراز امیدواری کرد که در آغاز دور چهارم فعالیت قطب ها به این بحث توجه خاص خواهد شد.

***ایجاد شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی در وزارت علوم
شریفی با اشاره به اینکه در معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم توجه ویژه ای به علوم انسانی می شود،گفت: مهمترین اقدامی که اخیرا در حوزه علوم انسانی صورت گرفته است ایجاد شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر است که آیین نامه این شورا حدود 20 روز گذشته به امضاء وزیر علوم رسید.
وی هدف از تشکیل این شورا سیاستگذاری های کلان، برنامه ریزی های بالادستی، مدیریت واحدهای پژوهشی، هدفمند سازی پایان نامه ها و مقاله ها و کیفی سازی و نظارت بر فعالیت های علمی حوزه علوم انسانی عنوان کرد.
شریفی با اشاره به اینکه این شورا هم در توسعه پژوهش در علوم انسانی و هم در ایجاد ارتباط با صنعت نقش خواهد داشت، گفت:ریاست این شورا بر عهده وزیر علوم و نایب رییس این شورا معاون پژوهشی وزارت علوم است.

***شناسایی 240 نشریه و 11 پایگاه غیر علمی خارجی 
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: در ارزیابی نشریات خارجی حدود 240 نشریه و 11 پایگاه غیر علمی شناسایی شدند که فهرست آنها را به عنوان نشریه و پایگاه غیر علمی و غیر معتبر منتشر کردیم.
وی افزود: نتایج این شناسایی ها به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اعلام شده و ارزیابی مقالات پژوهشگران بعد از ابلاغ رسمی وزارت علوم در خصوص نشریات جعلی و تقلبی صورت می گیرد.
شریفی با اشاره به اینکه زمانی که نشریه در فهرست سیاه وارد می شود دیگر انتشار مقاله در آن اعتباری ندارد، گفت: اگر فردی مقاله ای را در نشریه ای منتشر کند و بعد اسم آن نشریه در لیست سیاه قرار گیرد با مشکل مواجه نخواهد شد زیرا زمان ارزیابی ها بعد از ابلاغ انجام می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل