نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف خوشه کهکشانی کمیاب با هسته متراکم

تیمی از اختر شناسان به تازگی موفق به کشف کهکشان عظیم الجثه جدیدی شده اند که مرکز آن هسته ای متراکم از بسیاری ستاره های جدید است.در حالی که کهکشان راه شیری هر سال تنها 2 ستاره تولید می کند، این کهکشان که SpARCS1049 56 نام گرفته است، می تواند در هر سال 800 ستاره جدید تولید کند.

این کهکشان غول پیکر که در مرکز خوشه کهکشانی قرار دارد، در واقع با دزدیدن گاز سایر کهکشان ها تا این حد رشد کرده است. این سیاره تا حدی از ما دور است که 9.8 میلیارد سال نوری طول می کشد تا نور آن به ما برسد همچنین حداقل 27 کهکشان کوچک تر را در خود جای داده است و اندازه آن برابر با 400 تریلیون خورشید است.

خوشه کهکشانی خانواده بزرگی از کهکشان هایی است که با نیروی گرانش به یکدیگر متصل شده اند. کهکشان راه شیری نیز خود در درون گروه کهکشانی کوچکی به نام گروه محلی قرار گرفته است که خود همین گروه محلی نیز بخشی از ابرخوشه عظیم Laniakea است.

تریسی وب، از دانشگاه مگ گیل کانادا، در این باره می گوید: «ما بر این باوریم که کهکشان غول پیکری که در مرکز این خوشه قرار دارد پس از ادغام با یک کهکشان کوچک تر، شروع به ساخت ستاره های جدید می کند.»

این کهکشان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و نیز تلسکوپ کانادایی- فرانسوی هاوایی کشف شده است.آدام موزین، از دانشگاه کمبریج، در این باره بیان کرد: «داده های اسپیتزر توانست به ما ستاره های تشکیل شده در قلب این کهکشان را نشان دهد. این میزان تجمع ستارگان در درون یک کهکشان تا کنون دیده نشده بود.»

کهکشان هایی که درون خوشه ها قرار دارند معمولا از فسیل ستاره ها تشکیل شده اند. اما این کشف از جمله اولین کشف هایی است که در آن مرکز یک خوشه کهکشانی، از ستاره های زنده تشکیل شده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل