نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف لایه زیرزمینی یخ در مریخ

به تازگی در سطح مریخ گودال یخی غول آسا به بزرگی کالیفرنیا و تگزاس کشف شده است. این گودال بین خط استوای این سیاره و شمالی ترین نقطه آن قرار دارد.محققان بر این باورند که این گودال یخی ممکن است نتیجه بارش برف در میلیون ها سال قبل در مریخ باشد.

سیاره مریخ هم اکنون بسیار سرد و خشک است، اما بنا بر شواهدی که وجود دارد گفته می شود که زمانی این سیاره سرشار از رودخانه ،دریاچه و دریا بود. وجود حیات با وجود آب در کره زمین رابطه مستقیم دارد. دانشمندان با همین استدلال بر این باورند که احتمالا زمانی که در مریخ آب وجود داشته، حیات نیز بوده است و این حیات ممکن است هنوز هم در سفره های آب زیر زمینی این سیاره وجود داشته باشد.

میلیون ها سال قبل بسیاری از آب موجود در مریخ به دلیل انحراف ناپایدار این سیاره، تغییر مسیر داده است. به علاوه مریخ قمری به بزرگی قمر زمین ندارد که جلوی لرزش های پیاپی این سیاره را بگیرد. همه این موارد منجر به وقوع یخ بندان در این سیاره شده است.

محققان مدت زیادی است که به وجود یخ در عرض های جغرافیایی بالای این سیاره پی برده اند اما به دانشمندان به تازگی موفق شده اند که در عرض جغرافیایی میانی و حتی پایینی این سیاره نیز مقادیری از یخ کشف کنند.

علی برامسون، راهبر این تحقیق از دانشگاه آریزونا، در این باره بیان کرد: «یادگیری درباره آب و هوای گذشته مریخ و همچنین مکان قرار گیری آب های این سیاره در گذشته می تواند به دانشمندان در باره محل وجود حیات در این سیاره کمک کند.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل