سانتریفیوژ آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله راه اندازی شد

 با عملیاتی سازی این دستگاه که دارای شعاع پلاتفرم ۳،۴ متر و ابعاد محفظه آزمایشگاهی ۰٫۸*۱ متر و دارای ظرفیت باربری ۱۵۰۰ کیلوگرم جهت اعمال شتاب تا g100 و ظرفیت باربری ۸۵۰ کیلوگرم در حداکثر شتاب g130 است ایران به جمع معدود کشورهایی می پیوندد که قابلیت ارائه خدمت در این حوزه به مراکز صنعتی در سطح ملی و بین المللی را دارند.

محور اصلی این دستگاه در درون محفظه استوانه ای از بتن مسلح زره پوش به قطر خارجی ۷،۶ متر و ضخامت ۳۰ سانتیمتر نصب شده و ابنیه پیرامونی این محفظه به زیربنای ۱۷۰ متر مربع و در دو طبقه به گونه ای طراحی و اجرا شده که مسائل ایمنی و زیست محیطی پرسنل شاغل و ساکنان پیرامونی آن به نحو مناسب تأمین شود.مرحله اول راه اندازی دستگاه سانتریفیوژ در بهار ۱۳۹۴ با نصب تابلوی برق و سیم کشی های مربوطه و انجام تست های سرد و گرم، با موفقیت انجام شد. مرحله دوم راه اندازی این دستگاه شامل نصب موتور و پمپ روغن هم هفته گذشته پایان یافت.

سانتریفیوژ آزمایشگاه زلزله

 

گفتنی است این دستگاه در سال ۱۳۸۱ از یک شرکت فرانسوی خریداری شده بود اما به دلیل امتناع شرکت سازنده از راه اندازی آن در سالیان گذشته، این امر توسط متخصصان داخلی در داخل کشور انجام شد.

گفتنی است طرح احداث بزرگترین آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله خاورمیانه در شمال تهران با گذشت حدود سه سال از آغاز فاز اول پروژه بالغ بر 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این طرح که مراحل اجرایی فاز اول آن در حال تکمیل است از خرداد ماه 1391 با هدف ایجاد آزمایشگاه‌هایی قابل رقابت با نمونه‌های مشابه در دنیا با اتکا به امکانات و توانمندی‌های داخلی در حال اجراست و به رغم شرایط بسیار سخت حاکم بر طرح‌های عمرانی تا 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

با تجهیز 100 درصدی کارگاه، تاکنون حجم خاکبرداری طرح در حدود ۱۶ هزار متر مکعب، حجم آرماتوربندی انجام شده در حدود هزار تن، حجم قالب بندی فولادی انجام شده ۴۳۰۰ متر مربع، حجم بتن‌ریزی انجام شده ۵۶۰۰ متر مکعب و حجم سازه فولادی نصب شده در حدود ۴۰۰ تن بوده است.

همچنین ابنیه ساختمان آزمایشگاه سانتریفیوژ و فونداسیون میز لرزان طرح از سوی پیمانکار تحویل موقت شده و تجهیزات دستگاه سانتریفیوژ نصب شده و در شرف راه‌اندازی کامل است.

آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در زمینی به وسعت ۷۶۰۰ مترمربع در شمال تهران (سوهانک) در حال احداث است. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی ۸۰۰۰ مترمربع پیش بینی شده که شامل مجموعه عملیاتی آزمایشگاه‌های مذکور است. فاز دوم طرح بالغ بر ۱۲۰۰۰ مترمربع است که شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود.

آزمایشگاه زلزله

 

این آزمایشگاه امکان پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی محققان ایران و منطقه را در حوزه‌های مختلف مهندسی زلزله، سازه، خاک و ارتعاشات فراهم خواهد کرد.به گفته مسئولان پژوهشگاه، امکانات پیش‌بینی شده در این آزمایشگاه به نحوی طراحی شده‌اند که نه تنها در زمینه‌های مختلف مرتبط با مهندسی زلزله و صنعت ساخت وساز کشور بی همتا است، بلکه امکان به کارگیری تجهیزات آن برای صنایع زیر بنایی کشور همانند صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق، صنعت هسته‌ای و همچنین صنایع متوسط و سبک فراهم خواهد شد.

این آزمایشگاه از سه بخش عمده کف قوی و دیوار عکس‌العمل، میز لرزان شش مولفه‌ای و دستگاه سانتریفیوژ تشکیل شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا