نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیستمی که خودروی برقی را بطور کارآمد گرم می‌کند

 باتری‌های خودروهای برقی معمولی نه تنها موتور بلکه سیستم حرارت‌دهنده اتاقک را نیز نیرودهی می‌کنند.در وسایط نقلیه دارای احتراق داخلی، بخش اعظم گرمای موردنیاز برای گرم‌کردن قسمت داخلی خودرو توسط موتور تولید می‌شود.

با این حال، چون موتورهای خودروهای برقی به اندازه کافی داغ نمی‌شوند، اتاقک خودروها به طور کلی دارای سیستم گرمایی سیلیکونی مجهز به سیم‌کشی مسی با رسانایی یکپارچه هستند. در این جا، چنانچه یکی از سیم‌ها آسیب ببیند، گرمادهی متوقف می‌شود؛ این سیستم همچنین انرژی زیادی از باتری می‌گیرد.

تیم موسسه فرانهوفر فیلم‌های نازک پوشیده‌شده با نانولوله‌های کربنی ساخته که این فیلم‌ها به سطوحی مانند دستگیره داخلی درب خودرو می‌چسبند و دارای بار الکتریکی هستند که از میان آن‌ها عبور می‌کند. با حرکت این بار از میان فیلم، گرما تولید می‌شود زیرا جریان با مقاومت بین نانولوله‌های منفرد مواجه می‌شود.

 

چون این فیلم خود گرمای زیادی ذخیره نمی‌کند، گرمای تولیدشده به سرعت و به صورت کارآمد به داخل اتاقک آزاد می‌شود.

این سیستم همچنین زمانی که جریان قطع می‌شود، به سرعت خنک می‌شود. در نتیجه، فیلم نانولوله از انرژی باتری کمتری در مقایسه با سیستم‌های مبتنی بر سیم مسی استفاده می‌کند.افزون بر این، با استفاده از سیستم‌ گرمایی جدید، کاربران می‌توانند میزان گرمای ایجادشده را کنترل کنند. این فناوری همچنین نازک‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های پیشین است و آسیب موضعی به فیلم، بر کل سیستم اثر منفی نمی‌گذارد.

به گزارش ایسنا، این فیلم در شکل حاضر باید به سطوح منحنی و در قطعات منفرد اعمال شود؛ با این حال، محققان امیدوارند بتوانند نانولوله‌ها را به طور مستقیم بر روی چنین سطوحی افشانه کنند و چنین توانایی استفاده از این فناوری را برای یکپارچه‌شدن در خودروها ارزان‌ و آسان می‌کند. این سیستم اواخر ماه جاری میلادی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت ارائه خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل