گزارش تصویری و تحلیل فنی قلعه مهر پادین

قلعه مهرپادین در فاصله یک کیلومتری مجموعه مهر پادین در استان یزد قرار گرفته است . قدمت این قلعه مربوط به قرن هشتم بوده  و بنیان و اسا س آن از خشت می باشد . قلعه دارای دو دیوار استحفاظی است  که از این نظر شبیه به قلعه ابراهیم آباد رستاق است .

هر دیوار قلعه چهار برج دیده بانی دارد که در مجموع دو ردیف دیوارها ، هشت برج ساخته شده است .  این قلعه تقریباً سالم مانده است و در اطراف آن باغ های انار و زمین های کشاورزی واقع شده است . 

در ورودی به قلعه دارای ایوان کنگره داری است که از طریق آن می توان به قلعه وارد شد . در بالای کل دیوارهای قلعه کنگره هایی ایجاد کرده اند که احتمالاً کاربرد دیده بانی و تیر اندازی از فواصل آن را داشته است با این ویژگی که شخص تیر انداز و مدافع قلعه مورد اصابت تیر های دشمن قرار نمی گرفته است .

در پشت ورودی قلعه ساختمانی سه طبقه  وجود دارد که احتمالاً محل استقرار قراولا ن  و  مستحفظین دروازه بوده  و از پشت آن وارد بافت قلعه که شبیه یک شهر کوچک  با خیابان  بندی های  منظم است  ،  می شویم .

 در داخل قلعه تعداد زیادی خانه ساخته شده است که اکثراً سالم مانده و اهالی بومی منطقه در گذشته از آن ها به عنوان محل نگهداری احشام استفاده می کردند که خوشبختانه امروزه جلوی این کار گرفته شده است . در این خانه ها که برخی از آن ها حیاط دار بوده اند ،  تعداد زیادی چاه حفر شده بود که آب قلعه را  تامین می کرده است . 

عموماً اتاق های داخل قلعه پلان چهار گوش ساده داشته  و گنبد دار بوده اند .  که با کاه و گل نما سازی شده    بودند .  در وسط قلعه عمارت بزرگی واقع شده است که احتمالاً محل  اقامت فرمانده و یا حاکم   است . این عمارت دارای اتاق های بزرگتر  و با سقف های بلند تر نسبت به سایر    خانه ها است  و داخل آن تز ئینات و طاقچه هایی مشاهده می شود . غرفه های کوچکی نیز در بافت شهری داخل قلعه وجود دارد که احتمالاً مغازه و دکان هایی برای خرید و فروش مایحتاج اهالی قلعه بوده  است . قلعه مهرپادین به شماره 6143 به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا