علت بوجود آمدن طوفان های شن اخیر

خاورمیانه همواره به محلی که آبستن روی دادن طوفان های متعددی بوده معروف است. عکس های جدید ماهواره ای نشان دهنده چگونگی روی دادن طوفان شدید شن در این منطقه و به ویژه در حوزه کشورهای ایران , عراق و همچنین خلیج فارس است. مطابق گزارش های ارائه شده توسط ناسا این پهنه وسیع از شن ابتدا در مرز عراق و سوریه در 31 آگوست دیده شد و در روز بعد به شکل طوفانی در این منطقه درآمد که بسیار مشابه طوفان های گرمسیری در این منطقه بود. در دوم سپتامبر این ابر شنی خود را به منطقه خلیج فارس و حوضه این خلیج بزرگ رساند.

این طوفان شن با الگوی مخصوص به خود یادآور طوفان هایی که به هابوب موسوم اند و به طور ناگهانی و بسیار عظیم روی می دهند است. به گفته سازمان هوایی آمریکا- ناسا -مدت زمان روی دادن این طوفان ها چیزی در حدود نیم ساعت است. اما مطابق گزارش های ارائه شده توسط مقامات ناسا این طوفان شباهت هایی نیز به شمال دارد , طوفان  شنی که چند روز به درازا می کشد و با باد های شمال غربی که از سوی دره کم عمق حوضه دجله و فرات و خلیج فارس می وزد مرتبط است.

هابوب بعد از روی دادن یک طوفان شدید تندری و در اثر هوایی که به خاطر ریزش باران خنک شده و با سرعتی بالغ بر 160 کیلومتر در ساعت به سمت زمین می وزد بوجود می آید. این شرایط آب و هوایی دارای نیروهای عظیمی است که با برخورد به زمین , شن خشک و بسیار سبک را به هوا بلند می کنند. به نظر می رسد طوفان شن اخیر که توسط ماهواره ناسا به نام ترا رصد شده است در اثر فشار پایین موجود در سطح زمین  یا محیطی که حجم هوای سرد و گرم با یکدیگر برخورد می نمایند بوجود می آید. طوفان شن مذکور از سوی خلیج فارس به سمت نواحی شمال غربی حرکت نموده است و به گفته کارشناسان ناسا این پدیده به علت ظهور باد های شمالی که در اواخر تابستان تشکیل می شوند بوجود آمده است.

مطابق شواهد عینی موجود و گزارش های منتشر شده توسط رسانه های مختلف , در سال های اخیر طوفان های شن بسیار بزرگ در منطقه ایران و عراق مرسوم شده اند و وقوع چنین طوفان هایی امری عادی در این منطقه به حساب می آیند , به گفته کارشناسان سازمان ناسا یکی از مهم ترین دلایل رخ دادن چنین طوفان هایی وجود خشکسالی های بسیار گسترده در مناطق شمالی عراق است. این خشکسالی به علت از میان رفتن تالاب های موجود در مناطق اطراف رودخانه های دجله و فرات در اثر پدیده های طبیعی و اثراتی که انسان ها روی طبیعت این مناطق گذاشته اند بوجود آمده است.

گفتنی است طی چند روز گذشته طوفان بزرگ دیگری مناطقی از کشورهای لبنان , سوریه و قبرس را در نوردیده و تا کنون 2 کشته از خود بر جای گذاشته است. هزاران نفر در اثر این طوفان ها با اختلالات جدی در زندگی خود مواجه شده اند و هزاران پناهنده سوری که در مرزهای کشور لبنان ساکن شده اند در این منطقه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا