گزارش ویدئویی از ساخت پلاستیک قابل تجزیه

پژوهشگران اروپایی اعلام کردند که با استفاده از ضایعات پنیر و محصولات کشاورزی می توان نوعی پلاستیک تولید کرد که زیست تخریب پذیر بوده و پس از مصرف به طبیعت باز گردد. لازم به ذکر است که این پلاستیک زیست تخریب پذیر جدید می تواند در محصولاتی همچون مقواهای لایه لایه ، جعبه های بسته بندی و یا کیف پلاستیکی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

ماریا بئاتریس کولتلی (Maria Beatrice Coltelli) از متخصصان علوم مواد در موسسه DICI-UNIPI دانشگاه پیزا (University of Pisa) که با این طرح همکاری می کند، در رابطه با روند این کار می گوید : « ریز دانه ها برای تهیه یک ورقه که بخشی از مواد چند لایه همانند مقوا و آلومینیوم بوده ، مورد استفاده قرار می گیرند. »

هدف از این پروژه پژوهشی ، به کار گیری روش مذکور در مقیاس صنعتی است . کارخانه ای در میمیزان (Mimizan) فرانسه با ترکیب مواد مختلف، ورقه های لایه لایه کاغذی تولید می کند. هر لایه در حفظ محتوای بسته بندی ها نقش دارد. پلاستیک هایی مانند پلی اتیلن که محفاظ های خوبی به حساب می آیند، برای نخستین بار پنجاه سال پیش تولید شده اند .

آن کاسچک (Anne Kaschke) از  مهندسان بسته بندی این کارخانه  در رابطه با محصول جدید و ویژگی های آن می گوید : «این ماده جدید از زباله، پروتئین و محصولات جانبی کشاورزی ساخته می شود. برخلاف موادی که سرچشمه فسیلی دارند، تولید این ماده تجدید پذیر است. به همین دلیل ما فکر می کنیم که در آینده بتوان این ماده را جایگزین مناسبی برای ورقه های پلاستیکی کرد.»

قابل توجه است که با پژوهش های بیشتر می توان ساخت این بیو پلاستیک را بهبود بخشید. به این معنا که با حفظ خواص عایق بندی و مقاومت مکانیکی آن، برخی ویژگی های آن همچون ضخامت را کمتر کرده و کاربرد صنعتی اش را ساده تر نمود.

الودی بوینکور (Elodie Bugnicourt) مسئول هماهنگ کننده این پروژه اروپایی در رابطه با مقاومت این مواد می گوید: «شکستن این مقوای چندلایه با دست غیر ممکن است. ما قصد داریم برخی ویژگی های این مواد چند لایه را با فرایندهای صنعتی و قابلیت تغییر شکل دهی بهتر کنیم. همچنین باید روند تولید آن را سرعت بخشیده و قابلیت تبدیل آن را بهبود بخشیم. »

یکی دیگر از مزیت های این بیو پلاستیک جدید ، ساده تر شدن فرآیند بازیافت آن است. تک تک موادی که در مقوای چندلایه ای به کار می روند ، راحت  از هم جدا می شوند و می توان آنها را با بازدهی بیشتر بازیافت کرد.

مارکو بوچیینانی (Marco Buchignan) مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت لوکانس (Paper Quality Control at Lucense) در ایتالیا در این رابطه می گوید: «ما این مواد را مورد آزمایش قرار دادیم و دیدیم که لایه ها بسیار ساده و آسان از هم جدا می شوند. بازیافت پلی اتیلن، آلمینیوم و بیشتر فایبرها مهم است چرا که با این مواد می توان مقوای بازیافتی مفید تولید کرد.»

با توجه به خواص مهمی از قبیل مکانیکی خوب، سازگاری با محیط زیست و بازیافت پذیری بهتر که این زیست پلاستیک جدید دارد ، می توان آن را بخشی از زندگی روزمره انسان کرد.