نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص آتش پیش از شکل گیری شعله ها

حسگرهای دود امروزه در خانه ها بسیار رایج هستند. اما اغلب دودی که این حسگرها احساس می کنند به آتش منجر نمی شود. به این منظور محققان موسسه فنون سنجش فیزیکی فرانهوفر (Fraunhofer Institute for Physical Measurement Techniques ) در شهر فرایبورگ آلمان، به تازگی موفق به ایجاد سیستمی شده اند که می تواند قبل از سنگین شدن آتش سوزی، گازهای کربن مونوکسید و نیتروژن اکسید محیط را شناسایی کند. این روش می تواند بسیار زودتر از حد معمول سایر حسگرها وقوع آتش سوزی را به ساکنین هشدار دهد.

این حسگر جدید با استفاده از تابش یک نور ال ای دی  آبی رنگ ویژه کار می کند. زمانی که آتش سوزی آغاز می شود، مونو اکسید کربنی که آزاد می شود باعث تغییر رنگ نور آبی تابیده شده می شود. این تغییر رنگ به سرعت شناسایی شده و به واسطه آن زنگ هشدار این سیستم به صدا در می آید. در طول آتش سوزی همین فرایند هم برای گاز اکسید نیتروژن ، که از گازهای اولیه آزاد شده در یک آتش سوزی است، تکرار می شود.

وجود مقدار بسیار ناچیزی از این گازها در محیط، ساختار زنگ هشدار موجود سیستم را به صدا در می آورد. این امر به این معنی است که ساکنان، قبل از سنگین شدن آتش سوزی از آن آگاه می شوند. یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد در هنگام آتش سوزی، بسته شدن راه های خروجی و راه های فرار است ولی با کمک این روش ساکنان ساختمان ها فرصت فرار بیش تری در شرایط حریق خواهند داشت.

یکی از نگرانی هایی که ممکن است با ورود فناوری های جدید با آن روبرو باشیم به قیمت تهیه این فناوری جدید باز می گردد ولی این محصول این نگرانی را به همراه نخواهد داشت. محققان خاطر نشان کرده اند که در این حسگرها از همان قطعاتی استفاده شده است که در سنسورهای آتش موجود در بازار استفاده می شود به همین دلیل قیمت این حسگرهای جدید بسیار مقرون به صرفه است.

شایان ذکر است که هنوز زمان عرضه رسمی این محصول در سطوح عمده اعلام نشده است و به احتمال فراوان ابتدا باید یک شرکت تجاری با انستیتوی فرانهوفر قرارداد همکاری ببندد و سپس شاهد عرضه این حسگر به بازار مصرف باشیم.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل