دست کاری ژنتیکی، پیشرفت یا عملی ضد اخلاقی؟

در طول تاریخ از نظر علمی شاهد وجود نقاط پیشرفت بسیار شگفت انگیزی بوده ایم و بسیاری از این پیشرفت ها به یک نقطه تغییر عمده در زندگی بشد تبدیل شده اند. ظهور یک روش قدرتمند برای ویرایش ژنومی به نام CRISPR-Cas9 یکی از این نقاط بوده است.

اگر چه این تکنیک تنها سه سال پیش ایجاد شد، اما سرعت پیشرفت آن بسیار بالاست. این کشف به خاطر پتانسیل خود برای تبدیل شدن به یک چشم انداز پزشکی قوی و همچنین درک ما از بیماری ها و روش درمان آنها، در جامعه علمی به هیجان زیادی منجر شد. اما همیشه درباره کاربردهای آینده این فناوری نگرانی هایی وجود داشته است. حتی زمانی که محققان چینی از این فناوری برای ویرایش دی ان ای جنین غیرزنده انسان استفاده کردند این نگرانی ها باز هم وجود داشت.

این آزمایش ها  چینی ها برای بسیاری از محققان بسیار جالب بود اما در عین حال از لحاظ اخلاقی معقول نبوده است. استفاده از جنین های اولیه انسان در تحقیقات آزمایشگاهی در حال حاضر کاملا رایج است و مهندسی ژنتیک در این زمینه امر جدیدی محسوب نمی شود. با این وجود جنین هایی که به واسطه مهندسی ژنتیکی تولید شده اند نتوانسته اند بر اساس شرایط عادی و مورد پیش بینی رشد و نمو داشته باشند.

دی ان ای  تغییر یافته شده اگر در جنین زنده انسان به کار گرفته شود می تواند به نسل های آینده انتقال پیدا کند. محققان همچنین گرمالین(germline) انسان را نیز تغییر دادند. شایان ذکر است که ماده ای ارثی است که از تخمک ها یا اسپرم می آید و به جنین منتقل می شود. بسیاری بر این باورند که تغییر گرمالین خط قرمزی است که به هیچ عنوان نباید از آن عبور کرد. اما به هر حال ویرایش هسته دی ان ای جنین قدم بزرگی در تاریخ بشریت محسوب می شود.

حال پاسخ به این سوال که آیا این فرایند یک پیشرفت علمی و یا یک عمل ضد اخلاقی است را می توان به صورت کشور به کشور متفاوت دانست. عقاید مذهبی، ساختار اعتقادات سنتی کشور و دیدگاه مردمان هر کشور به پدیده زاد و ولد می تواند بر روی نگرش آنها نسبت به این موضوع تاثیرگذار باشد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا