در صدور معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان سلیقه ای برخورد می شود

دکتر مهدی کشمیری، رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، با بیان اینکه روند اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اصلا خوب نیست،گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدای سال 1393 شتاب جدی به اجرای این قانون داده و دکتر ستاری نیز پای این قانون ایستاده اند.

وی افزود: به طور کلی قانونی که در سال 1388 به تصویب رسیده و تا سال 1392 هیچ نمودی نداشته جزء سروصدا و توقف نمی توان از آن انتظار عملی داشت.قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که برای 15 سال آینده از زمان تصویب تدوین شده بود، 7 سال آن بدون اقدامی گذشت.

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه بدنه کارشناسی بخش های مختلف مسئول اجرای قانون مانند دارایی و گمرک نه درک درستی از قانون دارند و نه تمایل جدی به اجرای قانون.به طور کلی به دنبال کوچک ترین فرصتی هستند که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را اجرا نکنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی باید بیزینش محور باشد

دکتر کشمیری با انتقاد از طرح محور بودن صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از ارکان اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تنها در قبال ارائه طرح تسهیلات ارائه می کند در حالیکه به نظر من باید بیزینش محور باشد به طوریکه باید از مراحل راه اندازی یک بیزینش حمایت به عمل آورد.

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی باید از ظرفیت پارک های علم و فناوری استفاده کند، خاطرنشان کرد: پارک های علم و فناوری که هم اکنون در سراسر کشور حضور دارند، با  یک شرکت دانش بنیان از صفر تا 100 آن کار کرده اند بنابراین می توانند بازوی صندوق در رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در کشور باشند.

وی افزود: در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی تنها برای ارزیابی طرح ها از پارک ها استفاده کرده و در تعامل با پارک ها رویکرد خود را تحمیل می کند در مقابل به هیچ وجه از ظرفیت های کارشناسی و هدایت گری پارک های علم وفناوری در رشد شرکت ها استفاده نمی کند.

دکتر کشمیری در ادامه پیشنهاد کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی باید از پارک ها در حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت یک پکیج حمایتی شامل فعالیت های بازاریابی، تجهیز تخصصی و توسعه محصول مشاوره بگیرد.

برخورد سلیقه ای در صدور معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان همچنین درباره اجرای معافیت های مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان گفت: بر اساس ماده 47 قانون برنامه چهارم توسعه کشور واحدهاي پژوهشی و فناوري و مهندسی مستقر در پارکهاي علم و فناوري درجهت انجام مأموریت هاي  محوله می توانند از مزایاي قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیت هاي مالیاتی و عوارض، سرمایه گذاري  خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخوردار شوند که بر اساس آن تا سال 1389  با نامه نگاری بین پارک علم و فناوری و اداره امور مالیاتی استان معافیت ها صادر می شد اما از آن پس توقف جدی در صدور معافیت ها برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شد.البته دوباره از سال گذشته دور معافیت ها آغاز شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در صدور معافیت های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی بسیار سلیقه ای عمل می شود به نوعی که با تغییر یک کارشناس مشکلات دوچندان شده و از ابتدا باید پیگیر روند بود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا