نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تائید بی خطر بودن نسل جدید داروهای ترک سیگار

شرکت های دارو سازی مختلف تلاش می کنند تا محصولات دارویی مناسب و موثری برای ترک سیگار ارائه دهند که در این امر به افراد سیگاری کمک شود . با این حال برخی از محققان با توجه به پژوهش های انجام شده در گذشته ادعا کردند که این داروها ممکن است دارای عوارض جانبی همچون ایجاد بیماری های قلبی – عروقی و یا افسردگی باشند.

با توجه به این شرایط ، یک تیم تحقیقاتی به بررسی و مطالعه در خصوص این ادعا پرداخته  و اعلام کرد که نتایج پژوهش های انجام شده  این ادعا را رد می کند . این تیم تحقیقاتی ، دارو ویژه ای به نام وارنیکلین (Varenicline) که با عنوان  ChantixTM نیز شناخته شده  و در سال های اخیر به طور گسترده ای برای ترک سیگار تجویز می شود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند .

لازم به توضیح است که  وارنیکلین (Varenicline) از داروهای موثر در ترک سیگار شناخته می شود اما تحقیقات گذشته نشان می داده که ممکن است افرادی که از این دارو استفاده می کنند دچار حمله قلبی شوند. همچنین برخی پزشکان مصرف این دارو را با بیماری های افسردگی ، خودآزاری و خودکشی مرتبط دانسته اند .

این تحقیقات اخیر برای نخستین بار به طور همزمان عوارض جانبی بالقوه این دارو را بر سلامت جسم و روان مورد بررسی و مطالعه قرار داده و هر مدرکی را مبنی بر اثر منفی داروی وارنیکلین (Varenicline) بر سلامت روان انسان رد کرده است و همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف داروی مذکور خطر ابتلای فرد مصرف کننده را به بیماری های قلبی افزایش نمی دهد .

علاوه بر این پژوهشگران این تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف یکی از داروهای ضد افسردگی  varenicline یا buproprion خطر حمله قلبی را نسبت به استفاده از درمان های جایگزینی نیکوتین در ترک سیگار، بیشتر نخواهد کرد . همچنین پژوهشگران تاکید کردند که این دارو افراد مصرف کننده را در معرض خطر بالای افسردگی و یا خود آزاری قرار نمی دهد .

دانیل کوتز (Daniel Kotz) از دانشکده پزشکی هاینریش – هینیه – دانشگاه دوسلدورف (Medical Faculty of the Heinrich-Heine-University Dusseldorf) آلمان و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با این مساله می گوید : « به طور معمول هر فرد سیگاری با ادامه دادن سیگار کشیدن خود در هر یک سال ، سه ماه از طول عمر و زندگی خود را از دست خواهد داد . تحقیقات ما نشان می دهد که استفاده از داروی وارنیکلین می تواند به عنوان یک ابزار موثر و ایمن برای افراد سیگاری که خواهان ترک سیگار هستند ، مورد استفاده قرار گیرد . »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Lancet Respiratory Medicine به چاپ رسیده و در دسترس است .  جهت مشاهده متن کامل پژوهش فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل