نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اقتدارملی با اتکا به اندوخته های داخلی و دانش بومی محقق می شود

 حمیدرضا طیبی در گفت و گو با ایرنا بر لزوم کاربردی شدن تحقیقات در کشور تاکید کرد و گفت:تحقیقات در کشور باید ضمن حفظ پیوستگی به صورت کاربردی انجام شوند تا شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.وی با بیان اینکه زمینه های بسیار فراوانی در کشور برای انجام کار و تلاش علمی داریم، افزود:در برخی از حوزه ها زمینه کار بسیار زیاد وجود دارد و این می طلبد که تحقیقات را توسعه و نتایج آن را کاربردی کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی تاکید کرد:کشوری که بخواهد در دنیا حرف تازه بزند باید در زمینه های مختلف صاحب دانش و فناوری بومی باشد و این موضوع با وجود نیروی انسانی متخصص و مجرب دست یافتنی است.

توسعه تحققیات کیفی و کاربردی برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان
وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش شتاب رشد علمی کشور اشاره کرد و گفت: آنچه از فرمایشات رهبری برداشت می شود این است که توسعه تحقیقات کیفی باید در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد و فرمایشات معظم له فقط به تعداد مقالات نیست.
طیبی بیان کرد:امکان ندارد که با رشد کمی مقالات، اقتصاد دانش بنیان در کشور حادث شود؛ بنابراین باید فرمایشات ایشان را جدی بگیریم و زمینه را برای توسعه تحقیقات در حوزه های مورد نیاز فراهم کنیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری پس از اشاره به کاهش شتاب رشد علمی بلافاصله موضوع مهم و اساسی، اقتصاد مقاومتی دانش بنیان را مطرح فرمودند؛ اقتصاد دانش بنیان متکی بر اندوخته های داخلی و دانش بومی است و این اقتصاد به هیچ وجه در رویدادهایی مثل تحریم، متاثر نخواهد شد.
طیبی بیان کرد:اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایده هایمان را حفظ کنیم باید صاحب دانش و فناوری باشیم و این موضوع مبنای توسعه اقتصادی باشد.وی با اشاره به اینکه شتاب علمی نباید در کشور متوقف شود، اظهار کرد: باید توسعه علم و پیشرفت فناورانه در بسیاری از زمینه بروز و ظهور پیدا کند.
طیبی بر لزوم کیفی شدن فعالیت های تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: کارهای پژوهشی باید بشتر مورد توجه قرار گیرد و شاهد کاربردی شدن آن در جامعه باشیم.وی با اشاره به اینکه در کنار کارهای تحقیقاتی به طور طبیعی مقالات هم منتشر خواهد شد، گفت: نتایج کارهای علمی ما باید در خدمت جامعه قرار گیرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل