کشف قدیمی ترین کهکشان جهان

فیزیکدانان اختر شناس به تازگی اعلام کرده اند که موفق به کشف قدیمی ترین و دورترین کهکشان شده اند. قدمت این کهکشان 13.2 میلیارد سال است و بر اساس به تئوری پیدایش جهان که برخی از ستاره شناسان از آن پیروی می کنند، تنها نیم میلیارد سال جوان تر از خود جهان است. کشف این کهکشان که EGS8p7 نام گرفته است، ممکن است دانسته های بشر درباره جهان اولیه را به کلی تغییر دهد.

ادی زیترین و ریچارد الیس برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer Space Telescope) موفق به مشاهده این کهکشان شدند. این محققان برای کسب اطلاعات بیش تر درباره EGS8p7 نیازمند به وسایل پیشرفته تر و متفاوت تری بودند. بنابراین از تلسکوپ کک (Keck Observatory) واقع در رصد خانه هاوایی بهره بردند.

این محققان به منظور کسب اطلاعاتی درباره سرخ گرایی این کهکشان از تجزیه و تحلیل طیف ها یا طیف سنجی استفاده کردند. طیف سنجی روشی است که با استفاده از آن می توان به بررسی تمام طیف تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع شده از یک شیء پرداخت. هنگامی که یک موجودیت فیزیکی در فضا از ما دور می شود، امواج نور آن شیء کشیده می شوند. طول موج های بلند تر نور به رنگ قرمز به نظر می رسد بنابراین طیف رنگ اشیا دورتر به رنگ قرمز تغییر می یابد. به این پدیده سرخ گرایی می گویند و محققان از این پدیده به عنوان روشی برای تخمین فاصله و قدمت سیاره ها استفاده می کنند.

سرخ گرایی کهکشان EGS8p7برابر با مقدار8.68 واحد است. لازم به ذکر است که سرخ گرایی قدیمی ترین کهکشانی که تا پیش از این کهکشان کشف شده بود، تنها برابر با 7.73 واحد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا