توانمند سازی شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازارهای جهانی

دکتر عبدالرضا میر محسنی، فوق دکترای علوم تکنولوژی پلیمر در گفت و گو با سینا پرس اظهار کرد: هم اکنون شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری برای صادرات محصول هایشان با یک سری مشکل ها مواجه اند. عمده مشکل صادرتی این شرکت ها مربوط  به بحث توانمندسازی آنها است؛ این شرکت‌ها باید برای ورود به بازار خارجی مرحله ای به نام اعتبارسنجی را سپری کنند؛ هم اکنون نهادهای بسیار معتبر در دنیا با نام (ECA (Export Credit Agency سیستم استاندارد و مشخصی برای این کار دارند.

این استاد دانشگاه تبریز افزود: متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان به دلیل واهمه از عملکرد منفی، در تکمیل ساختارهای کاغذی مانند لیست بیمه، صورت‌های مالی، تعداد کارکنان و … نقص دارند و این امر منجر به رد آنها در اعتبارسنجی تجاری بین المللی می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین هرچند شرکت‌های دانش بنیان ما از نظر توان علمی و فناوری قوی هستند اما از نظر علوم انسانی ضعف دارد. نهایتا طرف خارجی بیشتر از اینکه بخواهد کالای دانش بنیان را خریداری کند،  تمایل دارد فناوری مورد نظر را به دست آورد.

میر محسنی ، ناتوانی در تامین تضمین‌های لازم، توانایی نداشتن تامین منابع مالی، آشنایی نبودن با قوانین حقوقی بین الملل، مشکل در انتقال و … را از دیگر مشکل های پیش روی این شرکت ها برای امر صادرات عنوان کرد و گفت: مشکل دیگر صادرات شرکت‌های دانش بنیان، تعدد سازمان‌های متولی صادرات است. تعدد این مراکز و متفاوت بودن بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های هریک از آنها، منجر به طولانی شدن فرآیند اخذ مجوزهای لازم برای صادرات می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد؛ چارچوب خاصی برای حمایت از شرکت‌ها برای ورود به بازارهای جهانی دارد. این چارچوب متشکل از 4 مرحله مشخص (حساس‌سازی، اعتمادسازی، توانمندسازی و شبکه‌سازی) است. من با قطعیت اعلام می‌کنم، پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی از معدود پارک‌هایی است که سعی دارد تمام این مراحل را گام به گام به پیش ببرد.

 وی به تفاوت عملکرد این پارک نسبت به سایر پارک ها اشاره کرد و افزود: تفاوت بنیادی میان عملکرد ما و بقیه پارک‌ها در این است که ما به حساس‌سازی و توانمندسازی شرکت‌ها بهای زیادی قائل هستیم زیرا تا زمانی که شرکت‌های دانش‌بنیان به الزام اینکه چرا باید از مرزهای ایران خارج شوند، واقف و حساس نشوند؛ علاقه ای برای حضور در مجامع جهانی نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: ما در بخش بعدی به سراغ توانمندسازی و شبکه سازی می‌رویم. توانمندسازی شامل ارتقاء بسته‌بندی محصول‌ها، تبلیغات، اخذ استانداردها و … است؛ ارتقای توانمندسازی (تهیه فیلم‌های تبلیغی معرفی محصولات دانش بنیان به زیرنویس انگلیسی و روسی، تهیه کاتالوگ معرفی محصول‌ها به زبان‌های فارسی، ترکی، انگلیسی و روسی، برگزاری جلسات مشاوره با شرکت‌ها) و ایجاد ارتباط با مشتریان موجود در بازارهای هدف از جمله مهمترین کارهای ما برای حمایت از این شرکت ها است.

وی بیان کرد: همچنین در خصوص شبکه‌سازی، ما برای اولین بار با انعقاد قرارداد همکاری موفق به ایجاد شبکه با کشور جمهوری آذربایجان شدیم.

میر محسنی گفت: هم اکنون بازارهای ما در 5 مرحله فعلی (Present market)، هدف (target market)، در دسترس (available market)، آتی (future market) و بازار جهانی (global market) هستند. موفق ترین استراتژی برای ما این است که از بازار فعلی به بازار هدف یا از بازار در دسترس به بازار هدف برسیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ما برای تحقق این کار یک برنامه استراتژیک تدوین کرده ایم. این برنامه شامل تدوین شیوه نامه و ارزیابی محصولات دانش بنیان، بررسی جایگاه آنها در نظام بین المللی، بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، اعزام شرکت‌ها به نمایشگاه‌های خارجی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، کمک به شرکت‌ها در برگزاری جلسات مذاکرات فروش و انعقاد قرارداد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و … است.

گفتنی است،  تاکنون 10 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در مرحله صادرات محصول های قرار دارند؛عمده محصول های این شرکت ها  به کشورهای ترکیه، چین، روسیه و عراق صادر می شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا