تولید داروی جدید علیه کبد چرب

دکتر کیوان مجیدزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: به دنبال ارتباط با مراکز علمی دنیا و دعوت از برجسته‌ترین محققان روز دنیا، سال گذشته از پروفسور «هانس واسن» رییس مرکز ثبت سرطان‌های توارثی هلند و اروپا برای حضور در کشور دعوت شد که به دنبال بازدیدی که از پژوهشکده داشت، طرح مشترک «ثبت سرطان پستان» مطرح شد. پس از انجام مطالعات اولیه، این طرح در وزارت بهداشت مطرح و به تصویب رسید و در حال حاضر با همکاری انستیتو سرطان در حال اجرا است.
 

استفاده از مشتقات کانابیس در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان

وی افزود: محققان پژوهشکده همچنین طرحی تحقیقاتی را با عنوان «اثر مشتقات کانابیس بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان و عوارض رادیوتراپی و شیمی درمانی» در دستور کار دارند. بر اساس مطالعات انجام شده مشتقات کانابیس می‌تواند در کاهش عوارض نامطلوب ناشی از سرطان و همچنین بهبود کیفیت زندگی بیماران در حین درمان و پس آن موثر باشد.

به گفته مجیدزاده، این ترکیبات با کاهش دردهای مفصلی و تهوع ناشی از شیمی درمانی و همچنین بهبود وضعیت روانی و برخی خواص دیگر، تحمل شرایط درمان و نقاهت را برای بیمار تسهیل می‌کند.

تولید داروی جدید علیه کبد چرب

وی با بیان اینکه علاوه بر این استفاده از یک نسخه سنتی از این ترکیبات برای درمان کبد چرب نیز در مرحله کارآزمایی قرار دارد، خاطر نشان کرد: در کشور از هر 10 نفر هشت نفر به کبد چرب مبتلا هستند. کبد چرب هرچند که به طور مستقیم با سرطان ارتباط ندارد ولی یکی از زمینه‌های بروز سرطان است که در این راستا در حال بررسی یک نسخه ترکیبی هستیم که در صورت کسب نتایج مطلوب اقدام به تولید انبوه خواهد شد.

بررسی اثرات امواج در بروز بیماری

رییس پژوهشکده سرطان پستان در ادامه از اجرای پروژه‌ای تحقیقاتی در زمینه بررسی امواج الکترومغناطیسی خبر داد و گفت: طیف گسترده‌ای از امواج الکترو مغناطیسی در کشور وجود دارد که به صورت علمی نمی‌دانیم که این امواج دقیقا چه تاثیراتی بر روی سلامت دارد.

فعالیت تحقیقاتی در حوزه طب سنتی

وی با تاکید بر اینکه این پژوهشکده با رویکرد خاصی وارد حوزه طب سنتی شده است، گفت: بنا داریم که در حوزه طب سنتی و اسلامی نسخ موجود را وارد کارآزمایی‌های بالینی کنیم و صحت و سقم آنها را بسنجیم.

تجویز دقیق در شیمی درمانی بیماران سرطانی

مجیدزاده از اجرای طرح اعتبار سنجی کیت 21 ژنی پیش بینی کننده پاسخ به شیمی درمانی در سرطان پستان خبر داد و گفت: بخشی از بیماران مبتلا به سرطان نیاز به شیمی درمانی ندارند و تشخیص بالینی اینکه کدام بیمار نیاز به شیمی درمانی دارد و کدام بیمار نیاز ندارد، میسر نیست.

وی با بیان این که این امر در بیماران مبتلا به سرطان در استیج‌های یک و دو بیشتر است، اظهار داشت: در این مطالعات با استفاده از روش سنجش ژنتیکی تعیین می‌شود که چه بیمارانی نیاز به شیمی درمانی دارند.رییس پژوهشکده سرطان پستان با بیان اینکه شرکتی امریکایی انحصار این روش و کیت‌های آن را در جهان در اختیار دارد، ‌اظهار داشت: از چهار سال قبل مطالعات در زمینه کسب دانش فنی این روش را آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات فاز آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته است، اضافه کرد: در فاز آزمایشگاهی به روش ژنتیکی دست یافتیم و در حال انجام مطالعات اعتبار سنجی آن هستیم.

موفقیت پژوهشکده پستان در تولید علم

رییس پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به وضعیت طرح‌های تحقیقاتی این پژوهشکده، خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های تحقیقاتی در این پژوهشکده روند رو به رشد جدی را نشان می‌دهد.وی با اشاره به اجرای هفت طرح مشترک در سال 93، اضافه کرد: تعداد طرح‌های در دست اجرا از تعداد هشت طرح در سال 92 به 20 طرح در سال 93 ارتقا یافته است.

مجیدزاده تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی محققان این پژوهشکده، طی سال گذشته را شش عنوان ذکر کرد و گفت: علاوه بر فصلنامه بیماری‌های پستان که تاکنون 28 شماره آن به صورت مرتب چاپ شده است؛ در نظر است تا ‌فصلنامه بین المللی با عنوان Multidisciplinary Cancer Investigation به زبان انگلیسی منتشر شود که 60 درصد از ویراستاران آن از افراد بین المللی شاخص در حوزه سرطان پستان هستند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که اولین شماره این فصلنامه همزمان با افتتاحیه کنگره «بیماری‌های پستان» که از ششم تا هشتم آبان ماه جاری در کتابخانه ملی برگزار می‌شود، با درج خلاصه مقالات این کنگره رونمایی شود.

مجیدزاده با تاکید بر این که مدتی است محققان پژوهشکده بر روی چند تخصصی در حوزه درمان سرطان متمرکز شده اند گفت: به دلیل اینکه سرطان از جمله حوزه‌هایی است که باید به صورت چند تخصصی به آن پرداخت شود از این رو اقدام به فرهنگ سازی در این زمینه کردیم و در این راستا رویکرد این فصلنامه بین المللی نیز چند تخصصی تعیین شده است.

وی در ادامه به آمار مقالات علمی پژوهشی و ISI این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: تعداد این مقالات در سال 91، 10 مقاله، در سال 92، 11 مقاله و در سال 93، 18 عنوان بوده است.

همکاری‌های ملی و بین المللی پژوهشکده سرطان پستان

رییس پژوهشکده سرطان پستان در ادامه تبیین برنامه‌های این پژوهشکده خاطر نشان کرد: در این راستا از سال گذشته اقدام به برگزاری سمپوزیوم ملی بررسی جنبه‌های اخلاقی و حقوقی مراقبت‌های پایان حیات بیمار کردیم.وی اظهار داشت: بیماران سرطانی در پایان حیات با معضلات متعددی مواجه‌اند که بخشی از آنها نیازمند دستور العمل‌های شرعی، حقوقی و اخلاقی هستند. اینکه مقوله اتونازی برای بیماران سرطانی که می‌دانیم تا چند هفته دیگر ممکن است فوت کند و احتمال زنده ماندن آن صفر است مجاز است یا خیر در قالب سمپوزیومی با حضور حقوقدان‌ها و فقها بررسی شد و قرار است برگزاری این سمپوزیوم به صورت سالانه ادامه داشته باشد.

مجیدزاده با اشاره به همکاری‌های بین المللی این پژوهشکده گفت: از جمله این همکاری‌ها می‌توان به همکاری با برخی از دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه آمستردام هلند و کارولینسکای سوئد اشاره کرد.

 

همکاری با مهندسان برای درمان بیماران سرطان

وی وارد کردن متخصصان حوزه مهندسی در درمان بیماری سرطان را از دیگر برنامه‌های این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: در گذشته این احتمال داده نمی‌شد که در حوزه درمان، حوزه‌های مهندسی می‌توانند وارد شوند ولی امروزه در دنیا حیطه‌های میان رشته‌ای تعریف شده که این امر سودمندی رشته‌های میان رشته‌ای را نشان می‌دهد.

مجیدزاده ادامه داد: در این زمینه نشست‌هایی را با متخصصان حوزه‌های مهندسی چون فیزیک، شیمی، متاشیمی، مخابرات، مهندسی برق، بیوفتونیک، بیوانفورماتیک و امواج در حوزه بیماری‌های سرطان برگزار کردیم و پیرو آن در حال تعریف پروژه‌هایی تحقیقاتی هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا