نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه تاثیر تمدن مایاها بر محیط زیست

تیم بیچ (Tim Beach) و شریل لازادر – بیچ (Sheryl Luzzader-Beach) از دانشکده جغرافیا و محیط زیست (Department of Geography and the Environment) دانشگاه تگزاس (University of Texas) در آستین (Austin) ایالات متحده امریکا با مطالعه و بررسی داده های قدیمی و اطلاعات جدید به پژوهش و تحقیق در رابطه با تاثیر تمدن مایا بر محیط زیست زمین های پست و کم ارتفاع  امریکای مرکزی پرداختند .  

تیم بیچ در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با تاثیر تمدن های انسانی بر محیط زیست می گوید : « بیشتر منابع مردمی در مورد آنتروپوسن Anthropocene (اعتقاد به اینکه انسان اشرف مخلوقات و مرکز ثقل موجودات است) و تاثیرات انسانی بر آب و هوا از زمان انقلاب صنعتی سخن می گویند. اما ما به دنبال شواهد عمیق تر تاریخی در این رابطه هستیم . هر چند که بدون شک شتاب این تاثیرات انسانی بر محیط زیست در قرن گذشته بسیار بیشتر بوده است. »

این پژوهشگران شش نشانگر تغییرات را در مقایس بزرگ از جمله صخره های گلی مایا (Maya clay rocks) توالی خاک منحصر به فرد (unique soil sequences)، سهم ایزوتوپ کربن (carbon isotope rations)، غنی سازی مواد شیمیایی گسترده (widespread chemical enrichment)، بقایای بناها و تغییرات نمای محیطی و نشانه هایی از تغییرات آب و هوایی ناشی از تمدن مایا را مورد شناسایی قرار دادند .

بیچ در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: « از لحاظ تاریخی ، به طور عمومی در سخن گفتن از تغییرات زیست محیطی که در گذشته اتفاق افتاده به مسائلی همانند فرسایش و تغییرات آب و هوایی ناشی از جنگل زدایی پرداخته می شود در حالی که ما می توانیم جنبه های دیگر را نیز  در نظر بگیریم. ما می توانیم به این مساله بپردازیم که چگونه تمدن مایا با ایجاد سیستم گسترده کشاورزی برای به دست آوردن  محصولات بیشتر و واکنش افزایش سطح آب دریا ، باعث ایجاد  تغییرات در محیط زیست خود شدند. »

لازم به توضیح است که مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌ پوست بوده که در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی زندگی می کردند و تمدن قدیمی مایاها را در همین منطقه ایجاد کرده بودند. مایاها که از مشهورترین قبایل سرخپوست بودند، به طور معمول شهرهایشان را در دل جنگل‌ های بارانی می‌ ساختند. حوزه زندگی و فعالیت این گروه، منطقه جنوبی کشور مکزیک و سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌ شده است.

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل