مبارزه با آفات به کمک طبیعت

بسیاری از کشاورزان در جهان برای مبارزه با آفت های مزرعه خود، روی به استفاده از سموم شیمیایی می آورند. این سموم علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، بر روی کیفیت محصولات نیز تاثیر گذار خواهد بود. حال به تازگی دانشمندان دریافته اند که طبیعت می تواند راه هایی فراهم کند که به واسطه آن تولیدات کشاورزی چند برابر شود. این  مفهوم چیزی است که اساس کاری کمپانی سوئیسی بایو ویژن (Biovision) را تشکیل می دهد.

شرکت سوئیسی بایو ویژن در پنج کشور آفریقایی با هدف گسترش اطلاعات در رابطه با  کشاورزی پایدار و محیط زیست فعالیت می کند. بایو ویژن در سال 1998 به وسیله کمک های مالی هانس رودولف هرن، حشره شناس سوئیسی، پایه گذاری شد. او در سال 1980 موفق شد با ریشه کن کردن آفتی به نام شپشک آردی که گیاهان قاره افریقا را از بین می برد، از قحطی زدگی مردم این ناحیه جلوگیری کند. او برای این کار روشی غیر شیمیایی کشف کرد که در آن برای از بین بردن شپشک آردی از زنبورهای بی عسل که دشمن طبیعی آنها هستند استفاده می شد.

همچنین روش "جاذبه و دافعه" یا "فشار و کشش" یکی از سیستم های کشاورزی مبتنی بر محیط زیست است که توسط  بایو ویژن در کشورهایی نظیر کنیا، اتیوپی، اوگاندا و تانزانیا ترویج پیدا کرد. در این روش برای جلوگیری از حمله آفات، دور تا دور محصول اصلی را گیاهان دیگری می کارند. یکی از این گیاهان آفات محصولات زراعی را از آنها دور می کند. در حقیقت این گیاه های کاشته شده در اطراف حکم پیش مرگ گیاهان اصلی را ایفا کرده و آفات را به خود جذب می کند.

با استفاده از این روش می توان بدون استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی و تنها با بهره گرفتن از خود طبیعت، آفات محصولات زراعی به خصوص ذرت را از بین برد. اکنون بیش از 96 هزار کشاورز در غرب افریقا از این روش بهره می برند. شایان ذکر است که استفاده از این روش در طول چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است و می تواند یک راه حل بسیار عالی برای جلوگیری از بحران الودگی محیط زیست و تولید محصولات کشاورزی بدون آفت و بدون اثرات شیمیایی باشد.