ساخت ماهواره سنجش از دور توسط متخصصان داخلی

در راستای سفر اخیر هیات تخصصی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران (بخش خصوصی) به نمایشگاه هوافضای ماکس 2015 روسیه، تفاهم نامه طراحی و ساخت ماهواره سنجشی با رزولوشن 1متر بین کنسرسیوم صهفاماهواره (متشکل از شرکتهای فضایی داخلی) و یکی از شرکت های معتبر اروپایی منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه، ماهواره ای سنجشی به صورت مشترک طراحی و ساخته شده و بعد از استقرار در مدار، کنترل این ماهواره در اختیار کنسرسیوم صهفاماهواره قرار می گیرد.
گفتنی است کنسرسیوم صهفاماهواره در سال 1389 به عنوان شرکت مادرتخصصی فضایی اتحادیه متشکل از 28 شرکت متخصص در امور فضایی تاسیس شده است. 
ماهواره هاي سنجش از راه دور به منظور مشاهده، تعقيب و بررسي پديده هاي مختلف فيزييك، تغييرات زيست محيطي، فعل و انفعالات سطح زمين و لايه هاي زيرين آن، پوشش گياهي و روند تغييرات آنها، كشف معادن و منابع زيرميني، تخمين ميزان توليد محصولات كشاوري، محل تجمع آبزيان در درياها و اقيانوس ها، گسترش يا انهدام مراتع و جنگل ها و …به كار مي روند.
اين ماهواره ها همچنين براي رصد ساخت و سازه هاي تاسيسات نظامي، تحركات نظامي زميني، هوايي و دريايي، شليك انواع موشك، كشف و مراقبت از تحركات،پايگاه هاي نظامي، موشكي، فضايي و هوايي، انفجارهاي هسته اي روزميني و زيرزميني نيز به كار رفته و بسته به نوع حسگرها به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:
ماهواره هاي سنجش از دور با حسگر اپتيكي: الف) مادون قرمز ب) ماوراي بنفش ج)مرئي
ماهواره هاي سنجش از دور با حسگرهاي راداري: اين ماهواره ها بسته به كاربرد و دقت مورد نياز معمولا در مدارهاي كم ارتفاع دايره اي يا بيضوي، خورشيد آهنگ يا بعضا در مدارهاي زمين آهنگ و زمين ثابت مستقر مي شوند.
 
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا