بالگردی که بال می زند

دکتر امیر رضا شاهانی، سرپرست این طرح در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: بشر بسیاری از ایده ها و اختراع های خود را با الهام از طبیعت طراحی و ساخته است. طراحی و ساخت این بالگرد(اورنی کوپتر؛ Ornithopter ) نیز از ساختار طبیعی یک پرنده الهام گرفته شده است؛ این اورنی کوپتر نیز مانند پرنده دو بال دارد و می تواند به وسیله نیروهای برا و پسا پرواز کند؛ در این طرح بال ها می توانند حرکت دورانی ایجاد کنند و بالگرد مانند پرنده با بال زدن عمل پرواز را انجام دهد.

وی به تفاوت این بالگرد بال زن نسبت به سایر نمونه ها اشاره کرد و افزود: امروزه دو موتور برای ملخ های هلی کوپتر گذاشته می شود تا باعث دوران و چرخش هلی کوپتر شود؛ اغلب هلی کوپتر ها و بالگردها به غیر موتور اصلی موتور دیگر هم  در انتهای دم شان دارند؛ موتور کوچکتر برای خنثی کردن گشتاور ملخ اصلی ساخته شده است.

وی اظهار کرد: اغلب روتور دمی هلی کوپترها بسیار سانحه ایجاد کرده اند. گاهی حتی ملخ های اصلی هلی کوپترها نیز با گیر کردن به دکل برق، درخت و …. شکسته شده و باعث سقوط شان می شود. مزیت این طرح نداشتن روتور دمی است؛ مکانیزیم این بالگرد به گونه ای ساخته شده است که گشتاور روتور یا ملخ اصلی را خنثی می کند. در واقع ملخ اصلی حذف شده و  دیگر نیازی به موتوری که باعث دوران روتور بزرگ می شود، نیست؛ تنها با استفاده از یک موتور کوچک حرکت بال زدن در این بالگرد ایجاد می شود.

شاهانی تصریح کرد: این بالگرد می تواند در ابعاد گوناگون برای انجام مقاصد مختلف و  بنا بر نیاز و سفارش مشتریان ساخته شود. به عنوان مثال این بالگرد را می توان برای حفظ امنیت بیشتر و عملیات شناسایی و رزمی بدون سرنشین ساخت یا حتی جایگزین هلی کوپتر کرد اما فعلا این بالگرد در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده و مراحل ثبت اختراعش را طی می کند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا