گزارش ویدیویی از روبات ویژه کاوش شهاب سنگ

رابرت رید به عنوان یک متخصص روباتیک در سازمان ناسا درباره شرایط جستجو بر روی یک شهاب سنگ به نکات جالبی اشاره می کند. او ضمن اشاره به اهمیت شهاب سنگ ها و اطلاعات ویژه ای که در خود جای داده اند، درباره چالش های خاص کاوش در آنها نیز سخن می گوید.

به گفته رید، ساختارهایی مانند شکل ظاهری و سطح کاملا متفاوت با سیارات و جاذبه ای متفاوت با سایر اجرام آسمانی موجب می شود تا ساختار وزنی در این شهاب سنگ ها متفاوت باشد. برای نمونه او به مریخ پیمای curiosity اشاره می کند و می گوید که به علت ساختار متفاوت جاذبه در شهاب سنگ ها، این مریخ پیما به احتمال فراوان در محیطی این چنینی از زمین جدا شده و به صورت سر و ته به زمین فرود خواهد آمد. این امر تنها با اعمال فشار اولیه برای راه اندازی چرخ ها به وجود می آید.

او در ادامه به ساخت روبات ویژه پیمایش و کاوش شهاب سنگ ها اشاره می کند. این روبات که خارپشت نام گرفته است، به شکلی ساخته شده است که در تمامی زوایا کاربری خود را حفظ می کند و می تواند با کمک موتور درونی ویژه خود مانند یک تاس در لبه های مختلف فرود آمده و به حرکت خود ادامه بدهد. همچنین این روبات می تواند چاله های فضایی را نیز با موفقیت کند و کاوش کرده و از آنها خارج شود.

این روبات مراحل بسیار مختلفی از آزمایش را بر روی زمین تجربه کرده است و حتی در شبیه سازی جاذبه صفر نیز وضعیت های مختلف حضور در یک شهاب سنگ بر روی آن آزموده شده است که نتایج به دست آمده بسیار راضی کننده بوده است و به زودی از این روبات در کاوش های مربوط به شهاب سنگ ها استفاده خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا