نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورود بیش از دو هزار قطعه درنای خاکستری به زیستگاه های نقده

فرامرز سفری  در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مشاهده شدن این تعداد درنای خاکستری در این شهرستان به دلیل نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز مهاجرت این پرندگان است.

وی گفت: درناهای خاکستری همه ساله از اواسط شهریور در حین مهاجرت از عرض های شمالی به جنوبی برای تغذیه و استراحت مدتی را در تالاب ها و زیستگاه های طبیعی شهرستان نقده می گذرانند.
سفری افزود: درنا از پرندگان مهاجر و عبوری است و جزو پرندگان حمایت شده به شمار می رود که همه ساله در اوایل بهار و اواخر تابستان برای استراحت، تغدیه و تجدید قوا برای ادامه مهاجرت وارد تالاب های این منطقه می شود.
سفری با بیان اینکه برای حمایت و محافظت از این پرندگان گشت های شبانه روزی در این تالاب ها برقرار شده است، گفت: شرایط مناسب تغذیه و امنیت حاکم بر زیستگاه ها و تالاب های این شهرستان موجب شده تا پرندگان، این منطقه را برای استراحت و تغذیه خود انتخاب کنند.
درنای خاکستری پرنده ای با بیش از 110 سانتی متر طول است و شاه پرهای ثانوی سیاه بسیار دراز و آویخته و به شکل دم، این پرنده را از لک لک ها و حواصیل ها متمایز می سازد.
بدن آن خاکستری سربی با یک نوار پهن سفید از پشن چشم به طرف سر و گردن است.
آهسته و موزون راه می رود، هنگام احساس خطر گردن خود را راست می کند و در پرواز، گردن و پاهایش کشیده است و بالهای آن در انتها، چهارگوش به نظر می رسد.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند.
شهرستان نقده با 121 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل